11 - 1 hemma mot Karlstad

24 januari 2021 14:47

Vi stod för en riktigt bra laginsats i den här matchen och hade egentligen aldrig några svackor. Segersiffrorna 11 - 1 var helt rättvisande. Det var också länge sedan vi gjorde så många snygga mål i en match och Anna Jakobsson gjorde fyra mål, ungefär som i "fornstora dagar".

Vi tog tag i taktpinnen direkt mot ett lågt spelade Karlstad. Med bra fart på bollen och hög press stressade vi dem till misstag. Anna Jakobsson var den första periodens huvudperson. Hon stod för både 1 - 0 och 2 - 0 och vaskade dessutom fram ett straffslag som Wilma Johansson tog hand om, men skottet tog i stolpen.

I den andra perioden fortsatte vi att dominera spelet och den höga pressen gav mer utdelning. Ellen Bäckstedt, som är ensam om att ha gjort poäng i säsongens samtliga SSL-matcher, jobbade till sig bollen offensivt och spelade fram Linnea Wallgren som gjorde 3 - 0 från nära håll.

Anna Jakobsson gjorde sedan sitt tredje mål för dagen via ett kanonskott, snyggt framspelad av Elin Gabrielsson. Det betydde 4 - 0. Karen Farnes slog in 5 - 0 på en retur efter att Terese Ahlqvist svarat för en stark soloraid. Det blev också 6 - 0. Ellen Bäckstedt var vaken på ett offensivt frislag och spelade fram Stephanie Boberg som smugit upp framför mål från sin backposition.

Den sista perioden slutade 4 - 1 till Endre som stod för flera riktigt läckra mål. Anna Jakobsson gjorde sitt fjärde mål. Det kom i boxplay efter att Elin Gabrielsson, ursnyggt, vände bort två motståndare vid eget mål och serverade Anna som avslutade kliniskt.

Ellen Bäckstedt utökade till 8 - 1 efter att ha sprungit ifrån "sin" back och placerat bollen i den bortre burgaveln. Karen Farnes utökade sedan till 9 - 1 på en ruskigt fin volley efter att Anna Moberg skjutit bollen i ribban.

Stephanie Boberg smällde in 10 - 1 med ett slagskott i powerplay och sedan avslutade Tove Sandelin målfyrverkeriet genom att göra 11 - 1 helt på egen hand.

Vi stod för en riktigt bra insats i den här matchen och hade egentligen aldrig några svackor. Det var också länge sedan vi gjorde så många snygga mål i en match och Anna Jakobsson gjorde fyra mål, ungefär som i "fornstora dagar". Värt att notera är att nyförvärvet Corin Rüttimann gjorde några byten i slutet av matchen...

- Jag är stolt över laginsatsen idag, alla spelare bidrar med ett stort jobb över hela planen. Även roligt att se Rüttimann i några byten i sin återkomst, sa assisterande tränaren Joakim Sjöstrand efter matchen

ENDRE - KARLSTAD 11 - 1 (2 - 0) (4 - 0) (5 - 1)

Målskyttar: Jakobsson 4, Boberg 2 Farnes 2, Bäckstedt, Sandelin, Wallgren