Pixbo
PIX

Boberg avgjorde - avgörande match på söndag!

16 april 2021 20:11

Endre vann en högdramatisk semifinal med 4-3. Det var en svängig match som innehöll mer kamp än skönspel och resultatet kunde ha gått åt "bägge håll". Precis som i förra matchen så spelade Stephanie Boberg en helt avgörande roll. Med knappt fyra minuter kvar räddade Lara Heini hennes straffslag, men hon tog snabb revansch genom att bomba in ett slagskott med 20 sekunder kvar att spela. På söndag väntar en helt avgörande match i Mölnlycke - vinnaren kvitterar ut finalbiljetten!

Den första perioden slutade 1-0 till Endre. Det var en väldigt svängig historia, särskilt för att vara den inledande perioden i en så viktig match. Pixbo ägde mer boll än Endre, men det var Endre som skapade de vassaste chanserna. Målet gjordes av Erika Nilsson. Hon vann en duell och satte bollen bakom Lara Heini.

Ellen Bäckstedt hade ett friläge, men fick bollen över, Anna Jakobsson sköt ett skott som dansade på mållinjen och Elin Roos var ytterst nära att stöta in 2-0 från mållinjen. Pixbo hade flera skott utifrån, men missade hela målet, sköt i "skottäck" eller så tog Frida Görtz hand om bollen. 1-0 var rättvist efter den första rundan.

Pixbo vann, helt rättvist, den andra perioden med 1-2. De skapade långa anfall och var först in i nästan alla dueller de första 13-14 minuterna av den.

Klara Loneberg kvitterade på ett kanonskott efter att Pixbo hittat fram med en av de diagonalpassningar som de sökt hela semifinalserien. Sedan gjorde snipern Denisa Ratajova 1-2 efter en spelvändning. Frida Görtz var helt utan möjligheter att ta något av målen.

Ju längre perioden led, desto mer åt sig Endre in i matchen igen. Förstafemman matchades hårdare och lyckades skapa längre anfallssekvenser. Efter 19.27 kvitterade Ellen Bäckstedt på egen hand. Hon drev upp bollen på vänster kant och avslutade i bortre krysset. Det har hon gjort "några" gånger den här säsongen, men även om motståndarna har koll på det så är det inte enkelt att stoppa henne när hon fått upp farten.

Den tredje perioden hade det mesta, utom något riktigt skönspel. Båda lagen kämpade vilt och domarna tillät mer än tidigare under säsongen. Pixbo tog ledningen genom Ratajova, sedan bytte lagen chanser innan Anna Moberg kunde kvittera på ett riktigt mäktigt dragskott.

Drygt 16 minuter in i perioden fick Endre straffslag efter att Anna Jakobson hindrats i ett friläge. Lara Heini väntade dock ut Boberg och kunde rädda, men det skulle ändå bli Stephanies kväll!

Med 20 sekunder kvar erövrade Bäckstedt och Roos bollen genom stenhårt jobb och Boberg sköt ett stenhårt slagskott som Heini knappast ens hann uppfatta. 4-3! Sedan tog Pixbo ut målvakten och chansade helvilt, men ett lika vilt kämpande gotländskt försvar lyckades hålla undan. På söndag 12.30 spelas den helt avgörande semifinalen i Mölnlycke - vinnaren kvitterar ut finalbiljetten!

ENDRE - PIXBO 4-3 (1-0 (1-2) (2-1)

Målskyttar: Boberg, Bäckstedt, Moberg, Nilsson