Pixbo
PIX

Pixbo vann den första semifinalen

8 april 2021 20:10

Pixbo var det bättre laget och vann den första semifinalen med klara 7-2. De förde spelet mest hela matchen och skapade många målchanser medan Endre hade väldigt svårt att få till något ordnat spel. Det fina med slutspel är dock att en stor eller liten förlust inte spelar någon roll. På lördag, när nästa fight spelas, står det 0-0 i matchen och bara 1-0 i matcher för Pixbo.

Pixbo Wallenstam vann den första perioden med 1-0. Båda lagen inledde aningen avvaktande, vilket kan ha berott på att det ju var en dryg vecka sedan de spelade match. Efterhand höjdes tempot och en del halvchanser utbyttes.

Ellen Bäckstedt var pigg och på väg igenom flera gånger, men det var Pixbo som tog ledningen genom lagets bästa målskytt Cajsa Elm. Det skedde 7.20 in i den första perioden. Även om det var en ganska jämn "förstarunda", så var det fördel för Pixbo som skapade fler och vassare målchanser. Många avslut täcktes förtjänstfullt och de skott som nådde fram till mål tog Frida Görtz hand om.

Den andra perioden slutade 3-2 till Pixbo. Elin Roos kvitterade till 1-1. Hon slog in en retur på Linnea Wallgrens skott efter 7.07. Pixbo replikerade dock bara nio sekunder senare. Cajsa Elm gjorde sitt andra mål för kvällen när hon avslutade ett flygande anfall.

Sedan hade Endre en tung period. Pixbo dominerade spelet och kunde ganska enkelt få igenom sina patenterade diagonalpassningar, vilket gav dem många målchanser. Denisa Ratajova slog in 3-1 från nära håll efter drygt 13 minuter och Eliska Krupnova ville inte vara sämre och tryckte in 4-1 drygt tre minuter senare.

Efter 16.44 reducerade Wilma Johansson. Hon avslutade ett anfall som hon byggt upp tillsammans med Anna Jakobsson och bollen placerades stenhårt i krysset. 4-2 efter två spelade perioder.

Pixbo gjorde både 5-2 och 6-2 i början av den tredje perioden, sedan tog Joakim Sjöstrand timeout och försökte elda på laget samtidigt som han vaskade om i femmorna. När Endre fick en utvisning och Ratajova satte 7-2 så gick rullgardinen verkligen ned.

Endre försökte komma närmare och spelade 6 mot 5 i ett par minuter, men inte heller det ville sig. Detta var en dag då inte särskilt mycket stämde och att Frida Görtz, välförtjänt, utsågs till bästa spelare i Endre, trots en klar förlust säger det mesta.

Det fina med slutspel är att en stor eller liten förlust inte spelar någon roll. På lördag när nästa fight spelas står det 0-0 i matchen och bara 1-0 i matcher för Pixbo.

PIXBO - ENDRE 7-2 (1-0) (3-2) (3-0)

Målskyttar: Johansson, Roos