29 Dec 1 match
Idag 1 match

Liisa Kokkonen återvänder till Endre IF

4 februari 2019 08:00

Målvakten Sophia Lundmark väntar barn till sommaren och kommer inte att spela innebandy mer denna säsong. Med anledning av det beskedet har Endre IF kommit överens med Liisa Kokkonen om en återkomst till Gotland för den finska målvakten. Hon förstärker laget säsongen ut.

Liisa Kokkonen är i första hand tänkt som en backup till Thea Ekholt och ansluter till laget i mitten av februari. Dessutom finns junioren Blanka Linge på målvaktspositionen.

"Det känns givetvis väldigt roligt, och nästan overkligt att vara tillbaka i Endre och få dra på sig matchtröjan med gul-svarta loggan på"

Liisa Kokkonen spelade 247 matcher för Endre IF mellan 2009 och 2017 och avslutade sedan sin innebandykarriär efter säsongen 2016/17. Efter det var det inte tänkt att hon skulle spela mer innebandy.

"Jag har inte ens lekt med tanken att man skulle spela igen överhuvudtaget sedan jag la hjälmen på hyllan två år sedan. Å andra sidan när livet kastar oväntade saker åt dig, det är bara fånga dem och köra fullt ut med det man får."

Efter att Liisa gjort sin sista match i Endre flyttade hon hem till Finland. Där har hon inte spelat innebandy själv - men hon har varit nära sporten. Bland annat är hon målvaktstränare för det finska U19-landslaget på damsidan.

"Jag är oerhört tacksam till min familj som förstår hur mycket det här betyder för mig och att jag fick fullt stöd från början för detta projekt. Det är superhäftigt att jag får ställa upp, hjälpa till och ge tillbaka en liten del av det goda jag fick under mina åtta år på ön", säger Liisa om beslutet att tacka ja till spel i Endre IF denna säsong.

"Jag ser framemot att åka till Gotland och kliva in i Arenan igen och hoppas att jag kan medföra erfarenhet och trygghet till laget", avslutar hon.

Liisa Kokkonen har sedan ett antal veckor tillbaka haft en dialog med lagets fystränare Tobias Söderberg för att se till att hon är förberedd fysiskt.

Så här säger Eva Didriksson i Endre IFs sportkommitté om Lisa Kokkonen:

"I Sophia Lundmark tappar vi en oerhört duktig målvakt och det har varit högprioriterat att fylla den platsen på bästa sätt. I Liisa får vi en välmeriterad målvakt med en vinnarskalle utöver det vanliga och med ett stort Endrehjärta. Hon är en målvakt med mycket erfarenhet och extremt noggrann och proessionell i sitt utövande. Vi får in en backup till Thea Ekholt som gör oss starkare och bredare.

Vi är väldigt glada och tacksamma för att Liisa kunnat hitta en lösning att kombinera spel med Endre IF och sitt civila jobb hemma i Finland - det gör att vi står väl rustade för fortsättningen av säsongen."

Endre IF säger välkommen hem till Liisa Kokkonen!

Samtidigt vill även föreningen rikta ett stort tack och önska Sophia Lundmark allt gott i framtiden!