Vinst borta mot Nacka IBK

6 januari 2021 16:57

Höstmötet slutade 3 - 6 och det gjorde den här matchen också. Totalt sett var segern helt rättvis. Nacka är ett bra lag, men de har haft svårt att vaska fram och förvalta målchanser hela säsongen och det fällde också avgörandet idag. Vi hade helt enkelt mer "spets" och tog tillvara på fler målchanser. Noterbart är att sex olika spelare var målskyttar idag.

Den första perioden slutade 0 - 2. Nacka kom ut starka och vi hängde inte riktigt med inledningsvis, men hemmalaget hade svårt att skapa särskilt många målchanser. I mitten av perioden jämnade vi ut spelet och började skapa fler målchanser. 0 -1 gjordes av Linnea Wallgren, snyggt framspelad av Karen Farnes. Strax därefter utökade Erika Nilsson till 0 - 2. Hon rakade in bollen från nära håll efter en tilltrasslad situation.

Den andra perioden slutade 2 - 3. Efter drygt fem minuter reducerade Nackas bästa målskytt Philippa Blom till 1 - 2 och under en kort period var de rejält på gång, men efter att de dragit på sig en utvisning så gjorde Wilma Johansson 1 - 3. Vi har gjort mål i 10 av 13 powerplay den här säsongen, vilket är ruskigt bra. Stephanie Boberg hade flera fina skott innan hon satte dit 1 - 4. Innan målet kom pressade vår förstafemma Nacka sönder och samman och det såg ut så fler gånger i den andra perioden. Nacka gav dock inte upp utan reducerade, snyggt, till 2 - 4 efter en soloraid, men vi replikerade per omgående. Elin Gabrielsson sköt för styrning från halva planen och Isabella Ström höll sig framme och slog in returen.

Nacka reducerade till 3 - 5 drygt sex minuter in i den tredje perioden och sedan klev de upp högt i banan på jakt efter mer. Som så ofta straffade det sig genom att vi fick många lägen efter spelvändningar. Ellen Bäckstedt satte spiken i kistan då hon vann bollen högt upp i planen efter sedvanligt aggressivt försvarsspel, sedan vräkte hon in 3 - 6. Höstmötet slutade 3 - 6 och det gjorde alltså också den här matchen. Totalt sett var segern helt rättvis. Nacka är ett bra lag, men de har haft svårt att vaska fram och förvalta målchanser hela säsongen och det fällde också avgörandet idag. Vi hade helt enkelt mer "spets".