29 Dec 1 match

Dubbelmöte mot IFK Gnesta i helgen

16 oktober 2020 16:31
U-laget

U-laget, som inledde säsongen med en seger förra veckan, spelar dubbla matcher mot IFK Gnesta hemma på Gotland i helgen. Vi tog ett snack med Wilma Ahlvin och Patrik Klintberg om förra matchen, motståndarna Gnesta och att laget verkligen ser ut att vara under utveckling.

Det blev vinst i premiären, vad är ni nöjda och mindre nöjda med? Trots premiärnerver gör vi en bra match. Vi har ett starkt lag på pappret som även visar det på planen. Att vi har åtta olika målskyttar och att vi vänder ett underläge 2-5 till 8-6 tyder på styrka. Kolpenäs är ett svårt lag att möta eftersom vi har väldigt olika spelsystem. Vi vill springa mycket och spela runt bollen, de backar hem och lägger ofta långbollar och då tappar vi vårt spel. Vi vill styra farten men hamnar i deras tempo, trots det tar vi ändå tre poäng. Det vi främst tar med oss är att vi krigar för varandra hela matchen.

Vad har ni för målsättning i år? I tabellväg har vi inte satt något mål. Det är svårt eftersom det ändrar sig väldigt mycket i lagens trupper. Ett bottenlag i fjol kan vara topplag i år, men vi vill såklart komma så högt i tabellen som möjligt. Uppdraget vi ledare har är att jobba med spelarnas utveckling. Vi kommer att spela med olika spelare mellan matcherna och därmed också olika femmor. Vi tror det utvecklar spelarna mer än att nöta in fasta femmor, men vi går in i varje match för att vinna. Vi skall utmana alla lag och ge dem tuffa matcher.

Ni har dubbelmöte hemma på Gotland i helgen, IFK Gnesta kommer på besök. De vann sin premiär - tror ni att de går att hota? Självklart! Nu när vi har hittat ett spelsystem som passar oss och har så många duktiga spelare i truppen så tror vi inte att en eller två vinster är omöjligt, men de har ett bra lag och kommer vara med i toppskiktet av serien i år, så vi måste verkligen spela på topp.

Truppen är större än på flera år - feelingen är att U-laget är under utveckling, håller ni med om det? Ja absolut! Vi har inte bara många spelare utan de är också väldigt duktiga och ambitiösa. Till i år har vi fått tio nya tjejer, men vi har också tappat ett par spelare. Vi har 27 spelare i truppen, tyvärr är två av dem långtidsskadade och kommer att missa hela säsongen, sedan är några på väg tillbaka från skador också, men vi är över 20 spelare på träningarna vilket ger bra fart och kvalitét. Det kommer att märkas varefter säsongen går.

Vi har även spelare som regelbundet tränar med A-laget. Det ser också bra ut med återväxten bland de yngre lagen, så U-laget kommer växa än mer för varje år. Det vi nu ser är resultatet av det arbete föreningen påbörjade för 4-5 år sedan - jobba med bredden så kommer toppen! Vi skall inom en snar framtid kunna utmana om segern i serien och ta oss till Division 1 och varför nöja sig med det…

Lycka till i helgen! Tack så mycket!