Enorm vändning mot Thorengruppen

18 december 2020 20:41

Den här matchen hade verkligen två ansikten. Thorengruppen dominerade den första perioden och kunde gå ifrån till 4 - 0 i början av den andra innan Endre la i överväxeln och vände matchen till seger med 6 - 7. Återigen visade Endre vilken enorm moral som finns i laget. Det kan visa sig väga tungt när mästerskapet ska avgöras i slutet av mars och april.

Den första perioden slutade 3 - 0 till serieledande Thorengruppen. De kom ut riktigt starkt och dominerade matchen rejält de första fem minuterna. Oona Kauppi gjorde 1 - 0 efter 2.37. Sedan växte Endre in i matchen. De hade längre anfall och skapade flera vassa målchanser, men hemmalaget gjorde 2 - 0 på ett kanonskott som Thea Ekholt knapp hann reagera på. 3 - 0 kom efter en snabb kontring. Spelmässigt var perioden ändå jämnare än siffrorna avslöjar.

Den andra perioden slutade 2 - 3. När Thorengruppen utökade sin ledning till 4 - 0 efter 7.46 såg det riktigt mörkt ut, men Linnea Wallgren replikerade snabbt till 1 - 4 på ett snyggt direktskott, vackert framspelad av Boberg. Drygt en minut senare reducerade Anna Jakobsson till 2 - 4 efter att Therese Ahlqvist svarat för en viktig offensiv brytning.

Bara 40 sekunder efter det tog Ellen Bäckstedt vara på ett misstag av Thorengruppens backlinje och vräkte in 4 - 3. Då var Endre ordentligt på gång, tyvärr drabbades de av en utvisning och där kunde Delgado-Johansson utöka till 5 - 3 på ett riktigt lurigt skott som helt ställde Ekholt i målet.

I den tredje perioden valde Philip Thiding att gå ned på två femmor och Endre inledde perioden starkt. Therese Ahlqvist gjorde 5 - 4 efter 2.02. Thorengruppen var inte på tårna efter ett frislag. Efter drygt halva perioden drabbades Endre av ytterligare en utvisning som Thorengruppen utnyttjade. Den finska landslagsspelaren Oona Kauppi gjorde sitt tredje mål för kvällen.

Endre vägrade dock att ge sig! Elin Roos gjorde 6 - 5 efter en snabb kontring som iscensattes av Ellen Berglund och Linnea Wallgren. Bäckstedt kvitterade efter 17.34 efter ett mindre lyckat ingripande av Thorengruppens keeper. Resultatet stod sig perioden ut.

I förlängningen avgjorde Wilma Johansson genom att lirka in bollen under målvakten, ett briljant tekniskt nummer, framspelningen stod Anna Jakobsson för.

Att hämta upp 0 - 4 borta mot giganterna från Thorengruppen är oerhört starkt. Återigen visade Endre vilken enorm moral som finns i laget. Det kan visa sig väga tungt när mästerskapet ska avgöras i slutet av mars och april.

THORENGRUPPEN-ENDRE IF 6 - 7 (3 - 0) (2 - 3) (1 - 3) (0 - 1)

Målskyttar: Bäckstedt 2, Ahlqvist, Jakobsson, Johansson, Roos, Wallgren