Tredje raka segern i Baltic Cup

27 augusti 2022 21:20
Försäsong

Det blev klar segern i den tredje omgången av Baltic Cup. Allsvenska Telge SIBK stod för motståndet och även om de hängde med hyggligt "siffermässigt" så var matchen inte jämn. Endre hade vissa problem med effektiviteten, medan Telge tog vara på tre av sina få målchanser. Till slut skrevs segersiffrorna till 6-3. Nyförvärvet Agnes Plogner gjorde två mål och Nela Jirakova utsågs till matchens lirare.

Period 1 Den första perioden slutade 3-2 till Endre, men den var inte alls så jämn som siffrorna visar. Endre ägde den helt, men var lite frikostiga mot Telge vid två tillfällen, vilket räckte för att de skulle göra två mål. Nyförvärvet Agnes Plogner gjorde det första målet, Tove Sandelin det andra och Stina Ander det tredje. Stina och Anna Moberg klev in i turneringen i och med dagens match. Bruno Lundberg vilar Ellen Bäckstedt och Chiara Gredig. Eftersom det är fyra matcher på lika många dagar så vilas spelarna efter ett rullande schema.

Period 2 Den andra perioden slutade 1-1. Endre dominerade den helt, men Telge var effektivt och satte dit en av sina få målchanser, medan Endre hade problem med effektiviteten. Nyförvärvet Tilde Hållstam gjorde Endres mål. Det är tredje matchen på lika många dagar för bägge lagen, vilket märks då båda lagen har svårt att hålla uppe farten. 4-3 till Endre inför slutrundan.

Period 3 Endre vann den tredje perioden med 2-0 och matchen med 6-3. Julia Blomgren gjorde 5-3 och sedan stängde Agnes Plogner butiken med sitt andra mål för kvällen. Båda målen kom av att offensiva nyförvärvet Nela Jirakova tog initiativ och hotade från sin backposition. Hon utsågs också, rättmätigt, till matchens lirare.