Andra raka segern i Baltic Cup

26 augusti 2022 22:26

I den andra rundan i Baltic Cup stod SSL-konkurrenten Malmö FBC för motståndet. Det blev en jämn match som inleddes i lugn fart, men intensiteten stegrades allt eftersom. Till slut blev det seger för Endre då Tove Sandelin bombade in sitt andra mål för kvällen. Slutsiffrorna skrevs till 4-3 (1-1) (2-1) (1-1)

Period 1 Den första perioden slutade 1-1 och var lika jämn som siffrorna skvallrar om. Efter 7.38 tog Malmö ledningen, men Endre kvitterade drygt 30 sekunder senare. Ahlqvist grävde, förtjänstfullt, fram bollen bakom mål och serverade Sandelin som enkelt rakade in bollen från nära håll. Då och då blixtrade matchen till, men totalt sett var det ganska chans- & tempofattigt.

Period 2 Den andra perioden bjöd på lite bättre tempo och fler målchanser än den första. Efter 2.58 tog Malmö ledningen och de skapade under en period flera halvchanser som säkra Ellen Westberg kunde mota. Nyförvärvet Agnes Plogner kvitterade på egen hand till 2-2 och kort därefter lämnade Malmö lite yta åt Ellen Bäckstedt att få upp farten och då är hon svår att stoppa. Målvakten räddade hennes första skott, men hon tryckte sedan in returen. Ställningen efter två spelade perioder var 3-2 till Endre.

Period 3 Intensiteten ökade rejält i den tredje perioden. Inget av lagen ville vika ned sig. Malmö kvitterade till 3-3 genom Ellen Rasmussen, som också utsågs till matchens lirare. Detta blev dock Endres och Tove Sandelins dag. Tove bröt igenom Malmös försvar på egen hand och bombade in avgörande 4-3. Hennes andra mål för kvällen. Totalt sett var det en bra försäsongsinsats av Endre. Ellen Westberg var väldigt stabil i kassen och laget offrade sig rejält för varandra i försvarsspelet. Laget skapade också fler chanser och det offensiva spelet stämde bättre än igår. Imorgon klockan 19.30 möter Endre allsvenska Telge SIBK i den tredje rundan av Baltic Cup.