Vinst med 6-5 i seriepremiären

17 september 2022 15:32

Endre vann seriepremiären med 6-5 efter mycket dramatik. Ledningen växlade mellan lagen och matchen innehöll gruff, två straffar, ribbskott och fint spel av båda lagen. Publiken i ICA Maxi Arena kan knappast ha varit missnöjda med underhållningen som bjöds.

Malmö FBC tog ledningen med 0-1 efter 3.29. Målet gjordes på en kontring av storstjärnan Ellen Rasmussen. Endre kvitterade dock bara 30 sekunder senare. Målet gjordes av Terese Ahlqvist, snyggt framspelad av Tilde Hållstam.

Andrakedjan med Hållstam, Plogner och Ahlqvist hade mycket tryck och chanser i den första perioden. Båda lagen skapade en hel del och för att vara första perioden för säsongen så var den ovanligt välspelad!

Efter 4.22 tog Malmö ledningen för andra gången i matchen, målskytt, också det för andra gången, Ellen Rasmussen. Endre svarade dock per omgående. Efter ett misstag från Malmöförsvaret kunde Endre byta högt och firma Roos och Bäckstedt slog till för första gången den här säsongen. Målskytt, Ellen Bäckstedt.

Efter 13.16 stod Ellen Rasmussen för en riktig delikatess när hon serverade på silverfat till en ny ledning för Malmö. Endre kvitterade ÅTERIGEN snabbt. Nela Jirakova tog skott utifrån och på returen slog Malin Lindgren in kvitteringen, 3-3.

Efter 17.10 tog Endre ledningen för första gången. Elin Roos stod för stentuff forechecking och kunde erövra bollen, sedan spelade hon fram Malin Lindgren som tryckte in bollen i öppet mål.

Malmö ville dock visa att de också kunde kvittera och gjorde så efter 17.43. Ellen Rasmussen spelade fram till målet igen och gjorde därmed sin fjärde poäng. 4-4 var ställningen efter två spelade perioder. Den andra rundan var mer avvaktande än den första, även om den öppnade upp sig mer de sista sju minuterna.

Efter 15.17 i den tredje perioden hade Malmö ett skott i insidan av ribban, drygt minuten senare fick Endre ett straffslag efter att Malin Lindgren blivit nedgjord framför mål. Stina Ander slog straffen och gjorde som hon nästan alltid gör, mål. 5-4 till Endre. Malmö jagade och tryckte på för en kvittering, men Endre utökade istället till 6-4 mitt i perioden. Stina Ander sköt från backposition och Elin Roos styrde upp skottet i nättaket. Helt otagbart för Malmös målvakt Siltanen.

Sedan reducerade Malmö till 6-5. Ellen Rasmussen gjorde sitt tredje mål och femte poäng för dagen. Hon visade verkligen sin enorma betydelse för skåningarna i den här matchen. Efter 17.50 tog Malmö timeout och spelade sedan 6 mot 5, men något riktigt tryck fick de aldrig till.

Nela Jirakova fick tag i bollen och lobbade den mot öppet mål, Ellen Rasmussen räddade, men hon gjorde det med hög klubba, vilket renderade i en straff för Endre med 1.09 kvar. Anna Moberg slog straffen, men målvakten lyckades peta undan bollen just när hon skulle skjuta. Nela Jirakova gjorde ett storjobb på slutet när hon höll bollen mot offensiv sarg en halv minut. Det blev seger för Endre 6-5 - vilken läcker premiär!

Nästa lördag spelar vi borta mot Karlstad, sedan möter vi FBC Kalmarsund i ett helintressant ö-derby fredag den 30 september!