Inför seriepremiären: Huvudtränare Bruno Lundberg

18 september 2021 10:00
Elit

Ett dygn till seriepremiären på hemmaplan mot Nacka Wallenstam och vi tar pulsen på A-lagets nya huvudtränare Bruno Lundberg. – Det kommer att bli en tuff match. Nacka vill säkert göra en bättre match än sist mot oss så vi behöver svara upp ordentligt.

Söndag 12:30 drar äntligen årets upplaga av SSL igång och vår nye huvudtränare Bruno Lundberg får kliva in i hetluften på allvar.

– Vi i laget, och jag tror att jag pratar för alla inblandade - både spelare och ledare, är otroligt laddade för att äntligen dra igång säsongen imorgon.

Berätta, hur har försäsongen varit och vilka utmaningar har du haft?

– Fysträningen har skötts på ett bra sätt tycker jag. Det svåra har varit att spela ihop laget då vi av olika anledningar inte har haft alla spelare på plats samtidigt. Men det visste vi om från början och var något som vi fick anpassa oss till. Matcherna vi har spelat fram tills idag har vi gjort bättre och bättre hela tiden så det känns bra.

Bruno, som är ny in i klubben och laget för den här säsongen, har en ytterst kompetent ledarstab bakom sig med idel SSL-rutin i Joakim Sjöstrand, Maja Liljeroth, Jesper Steen, Tobias Söderberg och Henrik Edwall. Ledare och spelare har nu avslutat försäsongen och han ser att truppen tar steg framåt för varje dag.

– Jag har en bra känsla inför seriestarten. Jag tycker att tjejerna jobbar på med de saker vi vill göra och vi fick ett bra kvitto tidigare i veckan mot Rönnby i Svenska Cupen - vi tar steg i rätt riktning hela tiden. Till matchen imorgon har vi alla disponibla för spel bortsett från Erika Nilsson som inte kommer att vara tillgänglig.

Söndagens motståndare, Nacka Wallenstam, skulle sett till tidigare resultat kunna ses som en behaglig start på årets SSL. Lagen möttes för några veckor sedan i gruppspelet i Svenska Cupen där Endre vann med 6-4. Det är dock inget som Bruno håller med om och höjer ett varningen finger för ett ungt och revanschsuget Nacka som förra säsongen missade slutspel med minsta möjliga marginal.

– Det kommer att bli riktigt tufft mot Nacka. De vill säkert göra en bättre match än sist mot oss så vi behöver svara upp och vara helt påslagna. Det krävs att vi tävlar mot vår egen höga standard, att vi är oerhört noggranna i allt vi gör och att vi lägger ner det hårda jobb som krävs för att vinna matcher i SSL.

Till söndagens match kommer vi äntligen kunna bjuda in vår publik till ICA Maxi Arena igen (300 platser) och till den tredje omgången, som det ser ut nu, kommer vi kunna få en publikmängd som vi inte har haft på riktigt länge. Dina tankar kring det?

– Det betyder såklart jättemycket! Tjejerna är värda att ha mycket folk på läktarna och jag hoppas verkligen att det finns ett sug för människor att komma tillbaks till ICA Maxi Arena för att se innebandy i världsklass live igen - det ser vi alla verkligen fram emot!