Vinst med 6-7 efter straffar

13 april 2021 22:44

Vi spelade med kniven mot strupen och tog hem en GRYM fight med 6-7 efter straffar. Samtliga spelare krigade om varenda millimeter över hela banan och ska ha beröm, men det är svårt att inte nämna Stephanie Boberg, som gjorde tre mål och ett straffmål, Wilma Johansson som gjorde 1+4 och ett straffmål samt målvakten Frida Görtz som var bra hela matchen och räddade Pixbos samtliga straffar. Vi har en ny "måstematch" att se fram mot på fredag.

Den första perioden slutade 2-1 till Pixbo. Det var en tät och ganska avvaktande historia där lagen fick slita rejält för att vaska fram målchanser. Båda lagen hade visserligen två bollar i "ramen", men annars skapade de mest halvchanser. Endres mål gjordes av Stephanie Boberg. Hon slog till med en klassisk "låg bortre" fint framspelad av Wilma Johansson. Pixbos båda mål kom efter patenterade diagonalpassningar med direktskott som avslut.

I den andra perioden trampade Endre gasen i botten och det lönade sig. Hemmalagets Emma Stenberg utökade visserligen ledningen till 3-1, men redan innan dess var feelingen att Endre var på gång. Ellen Bäckstedt rakade in 3-2 på en spelvändning och sedan gjorde Stephanie Boberg 3-3 på ett frislag.

Linnea Wallgren gjorde 3-4 bakvänd från nära håll. Efter drygt 16 minuter gjorde Stephanie Boberg sitt tredje mål för kvällen då hon återigen pricksköt bollen, otagbart, för Lara Heini. Förarbetet stod Ellen Bäckstedt för. Hon tog ett helt varv runt Pixbos zon innan hon serverade Boberg.

Sedan kände sig Pixbo tvungna att ta timeout och de sista minuterna skapade båda lagen massor av lägen och bjöd på publikfriande "raggarbandy". En mycket stark period av Endre som slutade 1-4.

Den sista perioden, övertiden och straffarna som följde var något av det grymmaste som skådats på en innebandyplan. Såg du inte matchen så se den i efterhand, åtminstone den sista perioden.

Denisa Ratajova och Cajsa Elm reducerade och kvitterade tidigt och Pixbo tog kommandot om perioden, men båda lagen krigade om varje centimeter på banan som om det gällde livet. Wilma Johansson, som hade en grym kväll med 1 + 4 (och ett mål på straff) satte 6-5 efter drygt 14 minuter och även om Pixbo pressade för en kvittering så var det få skott som nådde Endres mål och resten tog Frida Görtz, som gjorde en ny enorm insats, hand om.

Med två minuter kvar att spela tog Pixbo ut målvakten och med dryga minuten kvar kunde Eliska Krupnova trycka in 6-6 från nära håll med en "lång klubba".

Wilma Johansson hade den hetaste chansen på övertid, men Lara Heini lyckades rädda med hjälmen annars var det ganska avvaktande spel. Bägge lagen var rädda för att göra misstag.

Sedan följde straffslag. Stephanie Boberg, som också hade en ruskigt fin afton (3+0) satte, iskallt, sin straff bakom Heini, medan Görtz räddade Pixbos straff. Wilma Johansson gjorde också mål och hon var lika kylig som Boberg när hon placerade bollen i nät. Sedan blev det inte fler mål! Frida Görtz räddade samtliga Pixbos fyra straffar och segern var klar.

På fredag klockan 18.00 spelas nästa rond i det här dramat och vi vågar säga att det är en "måstematch". Endre måste vinna och du m-å-s-t-e se den!

PIXBO - ENDRE 6-7 (2-1) (1-4) (3-1) (0-1)

Målskyttar: Boberg 3, Bäckstedt, Johansson, Wallgren