29 Dec 1 match
Idag 1 match

Möt Endres huvudtränare Philip Thiding

23 juli 2020 09:42

Möt Endres nya huvudtränare Philip Thiding. Han berättar om sin bakgrund, spelfilosofi och vad som kan göra honom riktigt irriterad. Han avslöjar också en del om hur han vill att laget ska spela kommande säsong.

Vem är Philip Thiding?

Ursprungligen kommer jag från Stockholm. När jag var 18 – 19 år kom jag till Gotland för att spela innebandy med Visby IBK, innan dess spelade jag med flera klubbar i Stockholmsområdet. Jag är 35 år, har sambo, en dotter och en hund. Jag bor i ett hus i utkanten av Visby så det är ”Svenssonaktigt” på alla vis.

Vad arbetar du med när du inte tränar Endre?

Jag är IT-tekniker på Region Gotland.

Vilken position hade du i IBK?

Jag spelade nog på alla positioner utom målvakt, men jag ser mig främst som forward.

Kommer du ihåg när du fick kontakt med sporten för första gången?

Det var nog i skolans fritidsverksamhet. Vi spelade innebandy hela tiden och sedan fick jag reda på att ett lag bildats i Tungelsta och då var det naturligt att börja spela där. Jag tror att jag var tio år när jag började. Min moderklubb är Tungelsta IF.

Du smög in som ledare förra året

Ja, det stämmer. När Sabina Wedberg aviserade att hon ville ha mer assistans i båset så blev jag tillfrågad och jag sa ja eftersom det var ett spännande uppdrag som fungerade bra med livet i övrigt.

Berätta om din ledarkarriär

Den började tidigt. Jag var delaktig i fotbollsskolor och tränare i ett innebandylag i moderföreningen. Sedan dröjde det tills jag avslutade min aktiva karriär innan jag blev ledare igen. Jag kommer ihåg att jag var ledare för Hansa-Hoburg när de spelade i Division 1, men det var inte mer än ett par matcher. Jag har också varit ansvarig för Gotlands Distriktslag för pojkar. Vi var i Gävle och spelade SM.

Hur mycket tid lägger du på laget?

Mycket tid blir det! Säg att vi tränar sju timmar per vecka, sedan är jag i hallen både innan och efter träningen. Tillkommer gör tid för att förbereda träningar, prata enskilt med spelare och andra ledare och så alla matcher. Jag uppskattar att det handlar om 20 - 30 timmar per vecka.

Ledarna lägger mer tid än spelarna?

Så är det. Det gör att jag kan bli grinig om spelarna inte har rätt inställning när de kommer till träningen. En del av min filosofi är att alla i laget alltid ska stämpla in mentalt när vi tränar. Något som vi lägger så mycket tid på ska vi göra bra.

Om du märker att det är dålig fokus – följer du ändå ditt upplägg eller ”vågar” du ändra och kanske till och med låta laget stå över en träning?

Vi måste känna hur ”kroppen och huvudet” känns. Är laget slitet fysiskt eller mentalt så är det viktigt att lyssna på det och göra någonting annat. Vi kanske går och bowlar istället för att köra en vanlig träning. Det gäller att vara ödmjuk, säsongen är lång.

Hur vill du att laget ska spela?

Vi kommer inte att byta spelsystem från förra året. 17 av de 18 sista matcherna ifjol slutade med vinst, vilket skvallrar om att vi gjorde mycket rätt. Tanken är att jag, Jocke Sjöstrand och resten av ledarstaben förfinar spelsystemet ytterligare. Ni kommer att få se ett snabbt, modigt och aggressivt Endre. Vi kommer inte att backa hem och spela tight, i alla fall är plan A alltid att utgå från ett offensivt upplägg. Det ska vara roligt att se Endre spela.

Hur ser du på de andra lagens styrka?

Som jag ser det har en del tidigare topplag tappat lite slagstyrka samtidigt som flera ”mittenlag” värvat bra och bör vara starkare än ifjol. Att fler lag kommer att ta poäng mot topplagen är jag helt säker på och striden kring slutspelsstrecket kommer att vara riktigt tuff. En jämn serie gör att det blir fler spännande matcher och det är bra för intresset för ligan.

Hur tar du en förlust?

Som ledare har jag inte förlorat så ofta, men jag är mer en reflekterande typ än den som knäcker klubbor och skriker i omklädningsrummet efter en förlust. Jag analyserar och försöker förbättra det vi gjorde mindre bra till nästa match.

Hur har försäsongen sett ut?

Coronaviruset som påverkar samhället har också påverkat oss. Vi har behövt tänka till hur vi träffas och tränar. Tidigare år har laget haft traditionell innebandyträning med klubba och boll men nu har vi delat upp gruppen. Hela laget har alltså inte tränat samtidigt och vi har undvikit närkampsspel. Det har varit en bra försäsong som också innehållit utomhusträning och styrketräning, dessutom har spelarna varit lediga i några veckor då de ansvarat för att sköta träningen på egen hand.

Hur mycket styrketränar innebandyspelare?

Vi har ett gympass i veckan. Det är också coronaanpassat så att spelarna sköter styrketräningen på egen hand. En innebandyspelare tränar mycket explosivitet, spänst och bålmuskulatur. Det är helt onödigt att skaffa sig rena ”discomuskler”.

Nu börjar säsongen närma sig

Så är det. När vi samlas i slutet av juli tränar vi med hela gruppen igen. Vi utgår från att säsongen börjar i slutet av september och då måste vi förbereda oss ordentligt för det. Vi måste också nöta in de nya detaljerna i spelsystemet. Det tar tid att få sådant att sitta i ryggmärgen och jag kan inte garantera att allt fungerar helt perfekt när säsongen börjar, men målsättningen är att det ska göra det.

När ansluter de nya spelarna?

Det är lite olika, men i början av augusti dyker de flesta upp. De ska slussas in på Gotland, i laget och i spelsystemet. Det tar också lite tid.

Blir det några träningsmatcher?

För närvarande har vi fyra inplanerade träningsmatcher. Tre av dem ingår i Rönnby Cup som vi kommer att delta i. Det kan bli så att vi lägger till ytterligare någon, gärna hemma på Gotland, men det är inte klart än.