Två spelare lämnar SSL-truppen

16 maj 2018 17:00

Arbetet med nästa säsongs SSL-trupp fortsätter, och det står nu klart att Lina Ahlqvist och Emilia Hammarskjöld inte kommer att finnas med i laget nästa säsong. Båda två kommer istället att finnas med i föreningen som ledare. "Vi önskar Lina och Emilia stort lycka till i framtiden", säger Jonas Åström i Endre IFs sportkommitté.

Emilia Hammarskjöld, född 1998, har gjort 33 SSL-matcher för Endre IF, och tidigare spelat i division 1 och division 2 i Endre IF Ungdom. Hon har spelat för moderföreningen Endre IF sedan 2007. I år kunde hon inte spela några matcher på grund av hennes bekymmer med hälsan, och tvingades bland annat till hjärtoperationer, men har hela säsongen funnits med runt SSL-laget på träningar och både hemma- och bortamatcher. Hon har nu, i samråd med läkare, kommit fram till beslutet att en fortsatt elitsatsning inte är möjlig.

Jonas Åström i sportkommittén säger följande:

"Emilia flyttades upp för två säsonger sedan för att få chansen att konkurrera om en backplats i SSL. Tyvärr har hon inte haft de bästa förutsättningarna då hälsoproblem har satt stopp för hennes möjligheter att spela fullt ut. Hälsan är viktigaste och vi hoppas Emilia blir frisk och kan komma tillbaka till innebandyn."

Lina Ahlqvist flyttades upp till A-lagstruppen inför 2016/17 efter två poängstarka säsonger i föreningens U-lag i division 2. Totalt har det blivit 55 spelade SSL-matcher för Ahlqvist under dessa säsonger. Hon har nu valt att satsa på den civila karriären.

"Lina är en spelare som också gått från ungdomsleden hela vägen upp i A-laget. Nu har hon valt att avsluta sin innebandykarriär efter två säsonger i SSL där hon liksom i ungdomsåren bidragit med stort engagemang och varit en förebild på många sätt." säger Jonas Åström om Lina Ahlqvist.

Vi önskar Lina och Emilia ett stort lycka till i framtida uppdrag såväl inom föreningen som den civila karriären.