Inför match: Mora hemma

3 november 2018 11:47

På söndagen väntar en tuff match för Endre IF i den åttonde omgången av Svenska Superligan när KAIS Mora kommer till Gotland. Mora ligger på tredje plats i SSL och har tagit 6 vinster på 7 matcher. Endre är dock i bra form - laget har vunnit 4 raka matcher inför helgens omgång.

Mora förstärkte laget i somras efter finalförlusten mot IKSU i Globen i April. Bland annat är Alexandra Terner och Lisa Svarfvar nya från RIG Umeå, men den starkaste värvningen var Johanna Hultgren, från just IKSU, som återvände till Dalarna. Hon har fått en fantastisk inledning på säsongen - hon leder SSLs poängliga, har gjort 13 mål på 7 matcher och inte lämnat någon match poänglös ännu. Hon och Moras stora stjärna Anna Wijk har haft en fin inledning på säsongen tillsammans: Wijk har spelat fram till 8 av Hultgrens 13 mål hittils.

I övrigt har mora Malin Alkelöw (fd. Andréasson) som spelade i Endre IF under säsongen 2012/13, som har gjort 10 mål hittils denna säsong.

Endre har vunnit fyra raka matcher och finns nu på en 5:e plats i tabellen inför helgens omgång. Detta är fjärde gången Endre och Mora möts i ICA Maxi Arena, och Endre har vunnit samtliga matcher; 2 efter ordinarie tid, och 1 efter övertid. I fjolårssäsongens andra match i Mora tog hemmalaget en storseger med hela 8-1.

Bland de mest formstarka spelarna i Endre finns Ellen Bäckstedt, som har gjort 7 poäng de senaste 3 matcherna, och Maja Liljeroth - som har blivit målskytt 4 matcher i rad.

Anna Karlsson missar denna match med en lättare skada. I veckan har Milla Nordlund och Maja Liljeroth varit sjuka och missat träningar, men båda kommer att spela imorgon söndag.

Målvakter:

#1 Sophia Lundmark

#94 Thea Ekholt

Utespelare:

#6 Karen Farnes

#7 Terese Ahlqvist

#9 Linnea Wallgren

#10 Stephanie Boberg

#12 Ellen Bäckstedt

#13 Anna Moberg

#27 Sara Steen, lagkapten

#29 Isabella Ström

#34 Clara Gottberg

#44 Milla Nordlund

#53 Elin Roos

#59 Stina Ander

#71 Maja Liljeroth

#78 Moa Svanström

#97 Erika Nilsson

Boka dina biljetter till matchen här!