Chanel Melin Franklin stannar i Endre IF

15 februari 2024 21:24

I dagarna publicerade Svenska Innebandyförbundet namnen på de 16 spelarna som blivit uttagna till Riksinnebandygymnasiet (RIG) i Umeå. Som vissa av er säkert noterade fanns inte vår stjärnmålvakt Chanel Melin Franklin med på listan. Vi kan gladeligen meddela att Chanel valt att stanna på Gotland och in Endre IF för att fortsätta sin satsning. Läs Chanels egna ord om valet av skola och framtiden här nedan.

Chanel är inne på sin tredje säsong i Endre IF sedan flytten från Stenkyrka IF inför säsongen 2021/2022 och tillhör i dagsläget vårt damjuniorlag.

Du har under den senaste tiden fått erbjudanden från ett par olika håll. Dels från NIU i Täby, dels från NIU här på Gotland och så det som stycker ut lite extra, RIG i Umeå. Hur har tankarna gått och vad har du tagit för beslut?

Det har varit riktigt kul. Att jag tagit mig in på alla tre skolor har varit som ett bevis för mig att jag gjort någonting rätt och det har varit superkul att få erbjudandena från alla tre håll. Efter att ha funderat noggrant har jag dock tagit beslutet att stanna kvar på Gotland i Endre och tacka nej till samtliga tre skolor. Tillsammans med Henke (målvaktstränare Hendrik Edwall) har jag kommit fram till att det är det bästa beslutet för mig och min utveckling. Vi har lagt upp en plan tillsammans för hur jag ska träna framåt för att få så bra utveckling som möjligt.

Hur stor betydelse har ditt samarbete med Henrik haft i beslutet om skola?

Det har jättestor betydelse. Han kommer ner på många tisdagsträningar och sen lägger han in målvaktsakademiträningar och privata träningar och jag hade inte kommit så här långt utan honom. Jag har varit med i målvaktsakademin enda sedan min tid i Stenkyrka och jag tror det har bidragit till en stor del av min utveckling. Det är något som jag ser som något väldigt positivt i Endre och den möjligheten till målvaktsträning finns inte i många andra klubbar i Sverige.

Du har två bra förebilder här i klubben i form av Frida Görtz och Ellen Westberg. Hur många år dröjer det innan vi får se dig uppe och tampas om en plats bland dem?

Oj, jag vet inte. Jag krigar på så länge jag tycker det är kul och har varit med på ett par träningar. Det är jättekul att ha en nära kontakt med dem men jag låter det vara osagt hur många år det dröjer innan jag är uppe och slåss om en plats bland dom i A-laget.

Hur långt vill du komma? Vad är målsättningen?

Det hade varit superkul att till slut ta sig upp till SSL och kanske ta en plats i U19-landslaget i framtiden.

Vilka egenskaper tror du att du har som gör att du lyckats så bra som målvakt dels här i Endre, dels hos tränarna på NIU & RIG?

Jag tror delvis att jag är väldigt positionsstark samt att jag pratar mycket med spelarna. De två punkterna tror jag är det som jag gör bäst.

Du nämnde att du har kommit fram till en plan tillsammans med Henrik. Vad är nästa steg framåt för att fortsätta utvecklas och bli en ännu bättre målvakt?

Framåt kommer jag fokusera mer på att utveckla min kondition samt benstyrka för att orka ännu mer i mål. Jag kommer fortsätta träna med Henke och följa de tips han ger mig så tror jag att jag kommer kunna ta mig ännu längre.

Henrik Edwalls säger så här om målvaktstalangen

Chanel är en skolad målvakt där hon visar ett stort lugn i sitt spel. Det senaste året har många delar fallit på plats i både teknik, fysik och där Chanel växt mest i är det mentala så jag tror det är därför Chanel har gått så långt i RIG och NIU att hon har fått ihop alla delar för att kunna prestera. Chanel kommer fortsätta att spela i Endres DJ och nästa år blir det U-laget. Vi kommer köra MV träning i vår akademi men även köra Extra träningar med Chanel för att hon ska ta nästa steg.

Vi säger stort grattis till Chanel för uttagningarna till NIU & RIG och är väldigt glada att hon väljer att stanna här hos oss i Endre IF och på Gotland.