Bakåt & framåt

21 september 2017 10:57

Då ett par dagar gått sedan premiären och uppladdningen inför bortamatchen mot Jönköping pågår för fullt, så tar vi ett kort snack med Alexander Brinkmann.

Det blev vinst mot Dalen som ni slog på bortaplan ifjol också. Med några dagars perspektiv, vad säger du om insatsen?

• Vi inledde matchen oerhört starkt och under den första perioden gjorde vårt väl avvägda anfallsspel och aggressiva försvarsspel att vi till stora delar fick befinna oss i anfallszonen. Känslan var att vi vann matchen där och efter det spelade så bra vi behövde snarare än så bra vi kunde. Förhoppningen framåt är att vi ska kunna utveckla spelet ytterligare, men sammanfattningsvis en godkänd och kontrollerad premiär.

Sophia Lundmark fick chansen i målet, vad säger du om hennes insats?

• Sophia var mycket bra och visade pondus i spelet såväl gällande räddningar som i övrig aktivitet kring mål. Att så långa stunder vara sysslolös men ändå vara påslagen när situationer dyker upp är imponerande.

Kommer du att växla målvakt eller är det den som är hetast på träningarna som ges chansen?

• Vår utgångspunkt är att vi ser konkurrenssituationen som utmanande för såväl Sophia som Thea. Vi har ingen förutbestämd plan för vilka matcher de ska stå utan träningarna och takten i matcherna avgör. Båda har dock inlett säsongen strålande och kommer vara i spel i närtid.

På fredag möter ni Jönköping borta. I en träningsmatch i augusti förlorade ni mot dem med 2 – 5. Vad måste till för att vända på siffrorna?

• Den största skillnaden är att vi kommer tävla mer. Vi behöver vara påslagna från såväl spelar- som ledarhåll vilket inte var fallet senast. En första träningsmatch är naturligt att man känner in sig lite, men det fungerar inte mot ett så pass bra lag som Jönköping. Fullt ös krävs!

Tack och lycka till på fredag!

• Tack själv.