Rapport från landslagshelgen

30 april 2018 09:00
Landslag

I helgen spelades säsongens sista turnering i Euro Floorball Tour i Nurmijärvi, Finland. Sverige, med Endre IFs Anna Moberg och Elin Gabrielsson i truppen, blev turneringssegrare efter en avgörande match mot Milla Nordlunds Finland.

Sverige började med att i fredags besegra Tjeckien med klara 10-2 som slutresultat. Anna Moberg blev 2-målsskytt efter att ha spelat i en andrafemma tillsammans med bland andra Elin Gabrielsson.

På lördagen hade det Svenska landslaget det klart tuffare mot Schweiz, där Sverige låg under med 5-4 i i sista perioden innan man kunde vända och vinna med 6-8. Även i denna match blev Moberg målskytt efter att ha gjort 2-2 i första perioden. Den fd. Endre-stjärnan Corin Rüttimann, numera i Schweisiska ligan och Piranha Chur, spelade center i Schweiz förstafemma och gjorde två mål i matchen mot Sverige.

I går, söndag, ställdes Sverige i en avgörande match om turneringssegern mot Finland, där det blev svensk seger med 9-5. I den matchen blev det inga poäng av Endre-spelarna i Sverige, men vårt finska nyförärv Milla Nordlund stod för en assist. I finlands match mot Tjeckien gjorde hon 2 mål och blev matchens lirare.
Denna turnering var Nordlunds debut i finska a-landslaget och hon slutade på två mål och en assist på 3 matcher.

Anna Moberg gjorde 3 mål och spelade samtliga 3 matcher. Elin Gabrielsson blev poänglös men spelade även hon samtliga matcher i denna turnering.

Det svenska U19-landslaget, med Ellen Bäckstedt i truppen, hade i helgen ett VM-förberedande läger i Uppsala. Där spelade juniorlandslaget bland annat match mot SSL-laget Sirius och vann med hela 11-3. Bäckstedt visade fin form inför kommande VM och gjorde tre mål och spelade fram till två.

U19-VM spelas i St. Gallen, Schweiz, 2-6 Maj.

Våra norska landslagsspelare Karen Farnes och Thea Kristine Ekholt hade ledigt från landslagsspel denna helg då det norska landslaget inte hade någon samling.