Pixbo
PIX

Pixbo tog hem Rond 2!

10 april 2021 14:37

Endre tog fighten i 60 minuter, men kunde inte göra mål på straff, i powerplay och hade flera ramträffar. Pixbo förvaltade fler lägen och kunde också göra ett par enkla mål, vilket gjorde att de vann matchen med 4-7 och att de leder semifinalserien med 2-0 i matcher. Nästa rond avgörs i Mölnlycke på tisdag.

Endre inledde medmycket mer energi än senast och skapade flera fina lägen utan att få utdelning. Något av en kalldusch var det alltså när Hansen tryckte in 0-1 efter drygt två minuter. Endre behåll dock initiativet, men efter drygt halva perioden tog Pixbo över. Precis som senast sökte de diagonalspel i anfallszon, men Endre var alerta i försvarsspelet och såg till att få bollar hittade rätt adress. Med några sekunder kvar la Stephanie Boberg in en långboll framför Pixbos mål. Den studsade på en back och Elin Roos kunde stänka in 1-1 efter 19.59!

Den andra perioden slutade 0-2. Denisa Ratajova satte 1-2 på ett direktskott efter drygt tre minuter. Sedan drabbades Pixbo av en utvisning och Endre radade upp heta chansen i powerplay, bland annat räddade stolpen Lara Heini. Tyvärr blev det ingen utdelning och efter 6.39 gjorde Klara Loneberg 1-3 på en kontring.

Sedan hade Endre en tung period där de visade mycket vilja, men agerade mer "en och en" än som ett lag. Pixbo spelade "stort" och dominerade matchen. Endre matchade laget hårdare och kunde skapa längre anfall i den sista delen av perioden och ägde de sista 4-5 minuterna. Med drygt en minut kvar skapade de ett jätteläge och tilldömdes straffslag, men Heini fick ut en fot när Anna Jakobsson skulle runda henne och kunde avvärja.

Den sista perioden slutade 2-4. Elin Roos gjorde sitt andra mål för dagen efter drygt två minuter och gav Endre tätkänning, men sedan kom en mycket olycklig sekvens där Pixbo gjorde två enkla mål efter misstag i försvarsspelet och att Stina Anders klubba gick av när hon skulle slå en passning. Motflyt var ordet. Därefter var det aldrig något snack. Även om Anna Jakobsson gjorde två mål och hela laget kämpade kopiöst så vann Pixbo matchen med 4-7 och tog ledningen i matchserien med 2-0.

På tisdag spelas nästa match i Mölnlycke.

ENDRE-PIXBO 4 - 7 (1-1) (0-2) (2-4)

Målskyttar: Jakobsson 2, Roos 2