Täby
TÄBY

Game, set and match - vi är i semifinal!

30 mars 2021 20:56

Den tredje kvartsfinalen mellan Endre och Täby blev en sällan skådad fight. Inget av lagen hade några planer på att vika sig en tum och båda gick bara för vinst. Initiativet och ledningen skiftade genom hela matchen. Endre lyckades vända underläge med 3 - 4 inför den sista perioden till vinst med 7 - 5. Återigen visade laget enorm moral och lyfte sig ett snäpp när det behövdes som mest. Semifinalplatsen är klar!

Matchen inleddes i ett mycket högt tempo. Bägge lagen gick för att ta hand om initiativet. Endre inledde målskyttet genom lagkapten Elin Roos. Hon tog tillvara en retur efter att Ellen Bäckstedt skjutit från snäv vinkel. Ellen Bäckstedt utökade till 2 - 0 efter en snabb kontring på vänsterkanten, sedan valde Täby att ta timeout. Med nio sekunder kvar av den första perioden reducerade Täby till 2 - 1 efter att verkligen ha forcerat in målet. Innan dess satte de hård press. Perioden slutade 2 - 1 till Endre.

Täby inledde den andraperioden bäst och vimlade som bålgetingar runt Frida Görtz, men det var Endre som utökade ledningen till 3 - 1 efter ett mycket snyggt anfall där Elin Gabrielsson spelade fram Wilma Johansson som lyfte bollen över målvakten med backhand. Glädjen blev dock kortvarig. Täby reducerade per omgående till 3-2 genom att ha massor av trafik framför kassen och bollen letade sig, på något vis, förbi alla och in i mål.

Efter 8.23 kvitterade Täby i spel 6 mot 5. Julia Kroneld gjorde målet. Bara drygt en minut senare tog Täby ledningen på en riktigt tilltrasslad situation nära Endres mål. Täby spelade verkligen desperat i den andra perioden och tog hem den med 1 - 3.

Den tredje perioden började lika intensivt som de föregående två, men Endre hade bättre kontroll på spelet och gick ned på två femmor. Drygt en minut in i perioden kvitterade Terese Ahlqvist på ett välplacerat dragskott.

Efter 11.27 tog Endre, ånyo, ledningen. Målskytt var Ellen Bäckstedt som satte dit bollen på ett direktskott, snyggt framspelad av Wilma Johansson, men Täby replikerade per omgående. Efter att perioden inletts med rätt kontrollerat spel blev det mer fight ju längre den led. 18.44 in i den tredje perioden tog Endre ledningen igen. Anna Jakobsson krigade stenhårt bakom mål och kunde erövra bollen, sedan tryckte hon in 6 - 5 på nära håll. Kort därefter tog Täby ut målvakten och Ellen Bäckstedt satte, ISKALLT, 7 - 5 i tom kasse. Därmed var semifinalplatsen klar.

ENDRE - TÄBY 7 - 5 (2 - 1) (1 - 3) (4 - 1)

Målskyttar: Bäckstedt 3, Ahlqvist, Jakobsson, Johansson, Roos