Jönköping

Uppdrag - Hemmaplansfördel!

11 mars 2021 15:23
SSL Dam

På lördag spelas den näst sista omgången i SSL Dam. Endre åker till Jönköping för att, högst sannolikt, vinna hemmaplansfördel i Kvartsfinalen medan Jönköping mest har klubbmärket att spela för.

• Jönköping ligger sist i SSL Dam, men slipper ju lämna serien eftersom inget lag åker ur den här säsongen. Vinner Endre så säkrar laget, högst sannolikt, hemmaplansfördel i kvartsfinalen. Mora måste vinna borta mot Täby och sedan hämta in sex poäng och många mål i de två avslutande matcherna för att hota samtidigt som Endre förlorar hemma mot Thorengruppen.
  • Mötet i ICA Maxi Arena i början av december slutade med seger för Endre 8 - 2. Den gången var Jönköping helt utan möjlighet att rubba Endre.
  • Lagen har mötts 17 gånger genom åren och Endre har faktiskt vunnit varje gång.
  • Jönköping är seriens sämsta hemmalag. På elva matcher har de bara tagit två segrar.
  • Endre är seriens femte bästa bortalag. På tolv matcher har de tagit sex segrar.
  • Jönköping är det lag som dragit på sig flest utvisningsminuter den här säsongen. Det är farligt att fortsätta den trenden mot Endre, som tillsammans med Täby, har seriens bästa "siffror" i powerplay.
  • Jönköpings bästa poängspelare i SSL den här säsongen är Moa Jakobsson. Hon har gjort 25 poäng på 22 matcher. Det hade räckt till en femteplats i Endres interna poängliga. Den toppas av Ellen Bäckstedt som gjort 57 poäng, bara Thorengruppens Veera Kauppi har gjort fler.
  • Matchen direktsänds på Helagotland och SportExpressen Play. Sändningen börjar klockan 11.50 på lördag.