Pixbo
PIX

Pixbo avgjorde med sju sekunder kvar...

7 mars 2021 14:45

Toppmötet mellan Endre och Pixbo blev lika tight och tufft som de flesta spekulerat om på förhand. Endre hade länge ledningen i matchen, men Pixbo fick sista ordet och avgjorde med blott sju sekunder kvar att spela. Därmed är det, högst sannolikt så, att fighten om andraplatsen i serien också är avgjord till deras fördel.

Det märktes direkt att mycket stod på spel. Båda lagen ville äga boll, dominera och spela fysiskt tufft. Det gjorde att den första perioden var en av de bättre som spelats i ICA Maxi Arena i år. Endre tog ledningen genom ett solomål av poängdrottningen Ellen Bäckstedt, men Pixbo kvitterade drygt en minut senare. Endre fick dock sista ordet i den första perioden då Corin Ruttimann och Erika Nilsson gjorde gemensam sak och grävde fram bollen så att Nilsson kunde sätta den bakom Pixbos fantommålvakt Lara Heini.

Den andra perioden var inte lika välspelad. Båda lagen spelade aningen hafsigt och det fysiska spelet ersattes, i hög grad, av slag som domarna borde ha stävjat. Tufft spel ser vi gärna, men rent spelförstörande moment är ju något helt annat. Pixbo kvitterade efter drygt 15 minuter och sedan kunde lagets skarpskytt Denisa Ratajova smälla in 2 – 3. Precis som i den första perioden gjorde dock Endre mål i slutet. Corin Ruttiman fick en diagonalpassning av Rebecca Heed Arvidsson och kunde, distinkt, trycka in kvitteringen.

Den tredje perioden blev en hybrid av de båda första. Det var tufft, tight och stundtals över gränsen för vad som egentligen är tillåtet för slag, men det gällde båda lagen så domarna lät udda vara jämnt. Linnea Wallgren gjorde 4 – 3 knappt sju minuter in i perioden, snyggt framspelad av Bäckstedt.

Det såg länge riktigt stabilt ut för Endre, även om Pixbo skapade en del chanser så täckte laget skotten eller så räddade storspelande Thea Ekholt.

Tyvärr blev dock inte detta Endres dag. Ratajova kvitterade efter 13.29 och med bara sju sekunder kvar fick Cajsa Elm drömträff och satte bollen perfekt i det närmaste krysset. I och med det tog Pixbo tre poäng och avgjorde nog fighten om andraplatsen i ligan. Det återstår bara två omgångar och de har fem poäng till godo på Endre.

ENDRE – PIXBO 4 – 5 (2 – 1) (1 – 2) (1 – 2)

Målskyttar: Bäckstedt, Nilsson, Ruttimann, Wallgren