Täby
TÄBY

Lite bättre för varje år...

14 januari 2021 20:11

Anna Moberg har spelat i Endre sedan 2014 och har alltså varit med i många upplagor. Hon tycker att laget blivit bättre för varje år, framför allt har tekniken utvecklats. Kolla också in vad hon säger om att spela utan publik och hur det egentligen är att möta Täby.

Du kom till Endre inför säsongen 14/15 och har alltså spelat i många upplagor av laget. Hur tycker du att årets uppställning står sig jämfört med de tidigare?

Jag tycker vi blir lite bättre för varje år, även om vi tappar grymma spelare då och då så fyller vi på med starka nyförvärv. En stor skillnad från mina första säsonger är att vi har blivit ett mer tekniskt och modernt lag.

Du bor med Markus Jovic som leder poängligan i IBK och både de och Endre har ju gått som tåget den här säsongen. Hur mycket innebandysnack blir det hemma?

Inte överdrivet mycket ändå med det är skönt att ha någon att bolla med och som förstår innebandy.

Det här med att spela utan publik, hur mycket tycker du att det påverkar lagen? Tänker man på det när matchen startat?

Absolut tror jag att det påverkar, nu har man vant sig lite och det är ju inget man tänker på när man väl spelar, däremot så tänker man på det innan och efter matcher, särskilt på hemmaplan då vi är vana att ha mycket publik. Det blir inte samma sak att springa in till introt inför en tom arena och just jublet efter matcherna och när man tackar publiken saknas. Även bortalagen som kommer hit brukar tycka det är något extra att spela inför vår publik, på gott och ont.

Feelingen är att det väldigt ofta blir tighta och lite ”griniga” matcher när Endre och Täby möts. Finns lite extra rivalitet mellan lagen?

Det känns lite tjatigt om att fighterna mellan oss och Täby ska vara något speciellt. Absolut kommer det från att vi ofta möts i slutspel men just seriematcherna är inget speciellt. Man gillar vissa lag mer eller mindre än andra och Täby är väl varken i toppen eller botten just nu. Senaste gångerna har det inte varit grinigare än mot något annat lag så det är svårt att säga hur det blir på fredag.

Vad är särskilt viktigt för att besegra dem?

Vi behöver vara effektiva och våga ta oss till mål på flera olika sätt. Vi har ibland en tendens att vilja spela oss hela vägen fram till mållinjen. Täby är tighta centralt och vill gärna vända därifrån så noggrannhet och trygghet med boll blir viktigt.

Lycka till!

Tack, tack!

Matchen direktsänds på helagotland.se och Sportexpressen Play. Sändningen startar klockan 18.55. Köp en stödbiljett (40kr) & virtuellt fika (20kr) så hjälper du föreningen och så kan du vinna priser enligt nedan: SWISH 123 350 551 8

-Signerad matchtröja