Lund
LUND

Vi hänger på i toppstriden!

15 februari 2021 19:50
SSL Dam

Det blev vinst hemma mot IBK Lund. De spelar ett svårforcerat man-man-försvar som Endre hade stora problem med i den första perioden, men direkt i den andra trampade de gasen i botten och då hängde inte Lund med. De drog på sig några kostsamma utvisningar där Stephanie Boberg klev fram och tryckte in bollen i nät vid två tillfällen och i den tredje perioden bevakade Endre mest sitt försprång. I och med segern hänger Endre på i den absoluta toppstriden i SSL Dam.

Den första perioden slutade oavgjort, 1 – 1. Endre hade rejält övertag i bollinnehav, men IBK Lund skapade fler riktigt vassa målchanser och tog ledningen på ett distansskott som seglade in bakom Frida Görtz som var skymd. Sedan pressade Endre på för en kvittering, men hade svårt att komma till rätta med Lunds ”man-mot-man-försvar”. Efter att Elin Roos fällts fick Endre chans att spela powerplay och då tog det bara sju sekunder innan Stephanie Boberg stänkte in ett slagskott från sin backposition. Resultatet speglade den första perioden väl.

Det syntes tydligt att Endre pratat om att höja farten i periodpausen för även om Lund stack upp ett par gånger så ägde Endre den andra perioden. Erika Nilsson gjorde ett konstmål när hon tråcklade fram bollen mellan två spelare och bortalagets målvakt och avslutade med att slå in sin egen retur.

Drygt 30 sekunder senare utökade Endre till 3 – 1. Stephanie Boberg ”pricksköt” bollen i huvudet på Linnea Wallgren så att den styrdes in i mål. Lund reducerade till 3 – 2 på en kontring, men Boberg replikerade snabbt när hon gjorde sitt och Endres andra mål i powerplay.

Lund stod upp bra i den tredje perioden också och gjorde en bra bortamatch, men till slut vann Endre helt rättvist. Tyngden och den individuella skickligheten avgjorde. Ellen Bäckstedt gjorde 5 - 2, helt på egen hand och även om bortlaget reducerade 20 sekunder senare så hade Endre kontroll på matchen. Bäckstedt kunde också rulla in 6 - 3 i öppen kasse i slutet av matchen.

ENDRE - LUND 6-3 (1-1) (3-1) (2-1)

Målskyttar: Boberg 2, Bäckstedt 2, Wallgren, Nilsson