Jönköping
JIK

Säsongens första hattrick för Anna Jakobsson

6 december 2020 14:31

Endre vann, komfortabelt, hemma mot Jönköping. Slutsiffrorna skrevs till 8 - 2. Efter en tempofattig första period trampade hemmalaget gasen i botten och då hängde Jönköping inte riktigt med. Anna Jakobsson stod för säsongens första hattrick och närmar sig fantastiska 500 gjorda mål i högsta serien.

Den första perioden slutade 1 - 0 till Endre. Målet gjordes av Stephanie Boberg, snyggt framspelad av Ellen Bäckstedt som därmed gjorde poäng i 29:e raka SSL-matchen. Endre inledde riktigt starkt och Jönköping hade klara problem att hänga med, men de växte in i perioden allt eftersom, samtidigt som Endre tappade en del passningstempo. Jönköping var riktigt nära att kvittera i slutet av perioden, men Thea Ekholt i Endrekassen räddades av stolpen.

I den andra perioden ökade Endre tempot och det lönade sig rejält. Linnea Wallgren gjorde 2 - 0 efter ett misstag i Jönköpings backlinje och efter målet slog en besviken Jönköpingspelare av sin klubba mot målet och drabbades av matchstraff.

I powerplay gjorde Wilma Johansson 3 - 0, läckert framspelad av Bäckstedt. Sedan utökade Anna Jakobsson på till både 4 - 0 och 5 - 0. Båda målen kom efter stenhårt jobb av tredjeformationen. Thea Ekholt kunde också rädda ett friläge och stå för ett par andra kvalificerade räddningar när spelet böljade i slutet av perioden.

I den tredje perioden fortsatte Endre på den inslagna vägen. Ellen Bäckstedt gjorde 6 - 0, sedan slog Anna Jakobsson in 7 - 0 och fullbordade säsongens första hattrick. Roos avslutade målskyttet för Endre, vackert framspelad av Boberg. Jönköping reducerade två gånger om på slutet, men då var ju matchen avgjord sedan länge.

ENDRE - JÖNKÖPING 8 - 2 (1 - 0) (4 - 0) (3 - 2)

Målskyttar: Jakobsson 3, Boberg, Bäckstedt Johansson, Roos, Wallgren