29 Dec 1 match
Idag 1 match
Rönnby
RÖN

Stark insats gav tre poäng mot Rönnby

29 januari 2021 21:09

Endre och Rönnby bjöd på en härlig, tuff, fight. Endre vann, rättvist, med 8 - 4, men Rönnby arbetade stentufft hela matchen och kommer att vara en tuff nöt att knäcka för alla lag framöver. Noterbart är att "nyförvärvet" Corin Rüttimann gjorde två mål och att Ellen Bäckstedt fortsatte sin svit med att göra poäng i varje match den här säsongen. Hon svarade för ett mål och fyra assist.

Endre vann den första perioden med 4 - 1. Rönnby inledde mycket piggt och ägde de två första minuterna, men sedan åt sig Endre in i matchen med besked. Även om Rönnby skapade många lägen hade de svårt att få bollen på mål och när de lyckades träffa mål stod Frida Görtz i vägen.

Terese Ahlqvist gjorde 1 - 0, snyggt framspelad av Heed-Arvidsson, cred också till Erika Nilsson som jobbade stenhårt för att gräva fram bollen ur offensivt hörn. Corin Rüttimann, som spelade första matchen från start i sin comeback i Endre, gjorde 2 - 0, läckert framspelad av Elin Gabrielsson.

Rönnby reducerade till 2 - 1 i powerplay, men betalt och kvitterat var det ett par minuter senare då Rönnby drabbades av en utvisning och Anna Jakobsson satte dit 3 - 1 från nära håll, framspelad av Ellen Bäckstedt. Ellens svit med poäng i varje match den här säsongen fortsatte alltså. I slutet av perioden kontrade Karen Farnes och Erika Nilsson. Erika satte dit 4 - 1 på hockeymanér.

Den andra perioden var mycket rolig att titta på. Det var "smågrinigt", tight och tuff kamp över hela banan. Spelmässigt var perioden jämn, men Endre vann den med 2 - 1.

Efter drygt tre minuter serverade Ellen Bäckstedt en perfekt passning till Corin Rüttimann och hon sköt direkt, helt otagbart för Rönnbys målvakt. Det var Endres andra mål på lika många powerplay, 5 - 1.

I mitten av perioden reducerade Linnea Hammar till 5 - 2 efter ett flygande anfall och sedan kunde Elin Roos kontra in 6 - 2, framspelad av Bäckstedt som gjorde sin tredje assist för kvällen. Den sista perioden slutade 2 - 2, men Endre vann matchen med 8 - 4.

Rönnby gjorde ett tappert försök att hämta in underläget och arbetade stenhårt hela slutperioden. Skyttedrottningen Jonna Sjöberg reducerade till 6 - 3, men närmare kom aldrig Rönnby. Elin Roos gjorde sitt andra mål efter att Ellen Bäckstedt pressat Rönnbys backar högt och vunnit bollen.

Ellen fick också göra ett mål till sina fyra assist. Anna Jakobsson spelade, osjälviskt, fram henne och hon kunde raka in 8 - 4 i slutet av matchen.

Det var en härlig fysisk fight av två bra lag. Endre vann dock helt rättvist. Laget gjorde en ny, stark, insats och har oerhört många matchvinnare. De står inte och faller med enskilda spelare eller bara en femma - alla kan producera!

ENDRE - RÖNNBY 8 - 4 (4 - 1) (2 - 1) (2 - 2)

Målskyttar: Rüttimann 2, Roos 2, Ahlqvist, Bäckstedt, Jakobsson, Nilsson