Sirius
SIR

Läge för att utkräva revansch på Sirius!

7 november 2020 22:02

IK Sirius är det enda lag som slagit oss den här säsongen. Det var i en försäsongsmatch som de "tvålade dit oss" och Philip Thiding säger att det var en mycket lärorik förlust. Han pratar också om något som de flesta idrottslag nog har problem med just nu - sjukdomar...

Det blev klubbrekord i antal raka segrar i och med vinsten mot IBF Falun. Är det skönt att slippa det snacket inför fighten med Sirius? Nja, jag har inte tyckt att det varit några problem egentligen utan det har nog mer fungerat som morot än att det satt press på oss, men nu är det gjort.

Sirius har tagit fem raka segrar och ligger trea i serien – är det en överraskning för dig? Sirius är helt klart säsongens överraskning. Att de är bättre än vad jag trodde på förhand fick jag svar på när vi mötte dem på försäsongen och fick stryk. Frågan var väl bara hur länge de skulle rida på den fina starten, men de har visat att framgångarna inte är några tillfälligheter. De har verkligen hittat rätt i år.

Lärde ni er någonting från förlusten? Ja, Sirius är ju faktiskt det enda lag som slagit oss den här säsongen och vi lärde oss väldigt mycket av den matchen. Det finns sällan några riktigt bra förluster, men därifrån tog vi med oss många saker som hjälpt oss att få den fina start på säsongen som vi fått, så den "torsken" var rätt nyttig.

Hur viktigt är det egentligen att fortsätta vinna – mentalt kan det väl vara "jobbigt" att orka göra det? Det handlar inte riktigt om det tycker jag. Vi har under en lång period byggt upp en vinnarmentalitet i laget. Det gör att det känns naturligt att vinna. Det är inte så att vi känner press att vi måste ta tre poäng i varje match, men mer att vi känner att vi ska och vill vinna för det är så vi är som lag.

Eftersom tiderna är som de är så undrar vi om alla spelare lyckats hålla sig friska – förutom ökningen av Covid-19 grasserar ju även vanliga förkylningsvirus just nu? Ja, jag kan säga att det är jäkligt svårt att planera framtiden just nu för oss ledare. Vi har haft sjukdomsfall varje vecka på sistone och då är det provtagning för Covid-19 och symptomfri 48 timmar innan man får komma tillbaka till truppen som gäller. Stina Ander, som stod över förra matchen, missar den här också. Anna Jakobsson har varit förkyld i veckan och det är osäkert om hon kan medverka.

Lycka till! Tack!