Mora
MORA

Får vi stopp på Wijk & co. så slår vi klubbrekord i antal raka segrar

6 februari 2020 10:59

Vilken match som väntar på söndag! Efter tio raka segrar tar vi emot förra årets SM-tvåa hemma i ICA Maxi Arena. Om vi vinner innebär det att vi slår klubbrekord i antal raka segrar i högsta serien, men en tuff uppgift väntar och det krävs en toppinsats för att få stopp på världens bästa innebandyspelare Anna Wijk och hennes lagkamrater. Historiskt sett har de plusstatistik på oss och de vann mötet i höstas.

Vi har tagit tio raka segrar och hela laget har imponerat. Båda målvakterna har presterat på topp och samtliga tre femmor har producerat mål samtidigt som defensiven fungerat väl. Även om Ellen Bäckstedt leder den interna poängligan i stor stil (18 mål och 22 assist) så är det slående många olika spelare som finns i segersvitens målprotokoll. Det är givetvis en styrka att vi inte står och faller med en spelare eller formation.

En av nycklarna till att vinna mot KAIS Mora är att få stopp på deras förstafemma som stått för majoriteten av lagets mål och även om den genomgående består av toppspelare så är det 28-åriga Anna Wijk som är navet i den. I onsdags utsågs hon till världens bästa daminnebandyspelare för fjärde gången och hon innehar rekordet för antalet gjorda poäng i högsta damserien samt har flest poäng i landslaget genom tiderna. Lägg därtill att hon leder årets poängliga i SSL på 54 poäng (12 mål och 42 assist). Många menar att Anna Wijk är den bästa damspelaren genom tiderna och statistiken talar i alla fall inte mot det.

I en intervju med Innebandymagasinet säger hennes kedjekamrat Johanna Hultgren (avgjorde senaste VM-finalen – fyra i SSL:s poängliga) att Wijk har en otrolig vinnarskalle och verkligen avskyr att förlora. Det har gjort att hon ständigt haft driv att förbättra sig och sina lagkamrater. Hon nämner också att Anna kan bli irriterad när det inte riktigt stämmer för henne eller laget, vilket den som sett henne spela kan instämma i. Det är troligt att den här säsongen blir hennes sista på elitnivå så ta chansen att se henne spela på Gotland nu på söndag.

Vi har mött KAIS Mora 45 gånger. 30 gånger har de vunnit, medan vi tagit 15 segrar. Höstmötet slutade med klar seger, 7 – 2, för dem. Vår huvudsponsor Svenska Spel har odds på matchen och de har KAIS Mora som favoriter att vinna. De bedömer att de segrar drygt varannan gång och att vi tar hem spelet en gång på tre. Med publikens hjälp hoppas vi givetvis knäppa Svenska Spels oddssättare på näsan och ta elfte raka segern, vilket alltså skulle innebära klubbrekord i antal raka segrar i högsta serien.

På tal om publik så har vi ett genomsnitt på 763 personer per match den här säsongen. Inget annat damlag i SSL är i närheten av det och med fyra matcher kvar i grundserien är chansen god att vi slår vårt eget publikrekord (704 personer – säsongen 18/19) för SSL Dam. Kom och hjälp oss ta elfte raka segern och förbättra chansen att slå nytt publikrekord – vi ses i arenan på söndag. Köp biljetter här