Säsongspremiär i Juniorallsvenskan

4 oktober 2020 08:39
JAS

Idag möter vårt Juniorallsvenska lag Nykvarn/Telge på bortaplan. Vi kommer att följa laget under säsongen och har tagit pulsen på tränaren Martin Denstedt inför seriepremiären.

Berätta om laget – hur många är ni, hur ofta tränar ni, vilka ledare finns med runt laget osv? Just nu har vi 18 spelare i truppen, men några är skadade och kan inte spela för tillfället. Vi har tre träningar i veckan men samarbetar med både U-laget och Akademilaget, så det kan bli extra träningstillfällen med jämna mellanrum.

Jag (Martin Denstedt) är huvudtränare och har ansvar för innebandyträningarna och matchcoachning. Anete Seina är fystränare och utmanar spelarnas styrka, uthållighet och vilja. Så har vi lagledarna Camilla Bark, Anna Wickström och Thomas Bark som förutom att ordna allt praktiskt runt laget även bidrar med positiv energi och värdefullt mentalt stöd till både spelare och tränare.

Berätta om dina förväntningar inför Juniorallsvenskan? Vi vet att många av lagen vi möter är väldigt bra och att vi kommer att behöva kämpa i varje byte. Ur mitt perspektiv är det något positivt – ju hårdare vi jobbar, desto mer utvecklas vi.

Hur viktigt är egentligen matchresultatet för er? Det beror på vem i och runt laget du frågar. Alla vill vinna matcher, men för mig som tränare, är det långsiktig utveckling av spelarna som är viktigast. Då har ett enskilt resultat på vägen begränsad betydelse, men det är så klart bra för motivationen om man kan få en positiv trend även resultatmässigt, genom säsongen – att vi ser att det går framåt.

Telge och Nykvarn har slagit samman sina lag – känner du till något om hur de spelar, styrkor och svagheter? Vi mötte Nykvarn i två träningsmatcher på försäsongen och de har många duktiga spelare. De är skickliga på att utnyttja våra misstag och är speciellt starka i anfallsspelet. Men vi lyckades få dem i obalans i perioder och när de blev tillbakapressade såg de inte lika bekväma ut. På söndag hoppas jag att vi skall klara att göra det i ännu större utsträckning.

Vi kommer att följa laget i år – är det något särskilt som du tycker att vi ska ha koll på? Vad vill du främst utveckla? Vi har flera utvecklingsmål för säsongen – både som innebandyspelare och människor. Bland annat jobbar vi med att röra oss utanför komfortzonen så ofta som möjligt – våga göra sådant vi inte helt behärskar – för att utvecklas så mycket som möjligt. Det hoppas jag också kommer att synas på planen – speciellt att vi är offensiva i vårt försvarsspel och hela tiden utmanar motståndarna. Vi vill bli mer effektiva i våra avslut och i hur vi skapar målchanser. Och så kommer vi att jobba med att bli tuffare och smartare i närkampsspelet så att vi vinner fler dueller.