Inför helgen: Rönnby borta & Sirius hemma

15 februari 2019 12:16

Denna helg väntar dubbla matcher för Endre IF: först Rönnby borta ikväll i Västerås, och sedan hemmamatch mot Sirius på Söndag.

Idag, fredag, åker laget till Västerås för ett bortamöte med Västerås Rönnby IBK. Ett lag som just nu ligger bekvämt på en slutspelsplats, 7:a, med 6 poängs marginal ned till Malmö som är första lag utanför slutspelsplatserna.

Både mål - och poängbäst i hemmalaget ikväll är Jonna Sjöberg med sina 16 mål och 8 assist på 17 matcher. På 24 poäng ligger även lagets kapten, Elin Björkman med 12+12. Rönnby kommer til kvällens match med rätt bra form - 3 segrar på lagets senaste 5 matcher, där en av förlusterna var en klart hedersam sådan mot SSLs överlägsna etta, IKSU. Där blev siffrorna "bara" 6-4 till Umeålaget.

I höstens match dessa lag emellan vann Endre med 6-2 efter 2 mål var från Milla Nordlund och Linnea Wallgren.

På söndag är det hemmamatch igen när Sirius gästar Gotland och ICA Maxi Arena. Uppsalalaget som har haft en tuff säsong, och har legat på nedflyttningsplats, men som nu har fått igång på formen och har två raka trepoängare. En av dessa var en imponerande hemmaseger mot Täby.

Sirius poängbästa spelare hittils är Agnes Wiklund, med 12 mål och 7 assist på lagets 18 matcher. I Januari har Sirius förstärkt laget och gjort flera värvningar. Bland annat har man tagit in unga Lovisa Åström från Strömsbro på dubbellicens. Hon har hittils gjort över 50 poäng i allsvenskan i år.

Så här ser läget ut i Endres trupp just nu:

• Milla Nordlund är fortsatt borta med skada och missar helgens två matcher

• Liisa Kokkonen är med i matchtruppen för första gången sedan 2:a April 2017, då hon gjorde sin senaste match i Endre IF

• Elin Gabrielsson missade senaste matchen med sjukdom men är denna match tillbaka i matchtruppen. Ikväll gör hon sin 100:e match i Endre IF.

Målvakter:

#70 Liisa Kokkonen

#94 Thea Ekholt

Utespelare:

#6 Karen Farnes

#7 Terese Ahlqvist

#9 Linnea Wallgren

#10 Stephanie Boberg

#12 Ellen Bäckstedt

#13 Anna Moberg

#20 Anna Karlsson

#27 Sara Steen, lagkapten

#29 Isabella Ström

#34 Clara Gottberg

#53 Elin Roos

#59 Stina Ander

#71 Maja Liljeroth

#78 Moa Svanström

#89 Elin Gabrielsson

#97 Erika Nilsson

Matchen ikväll sänds här.

Här bokar du dina biljetter till söndagens hemmamatch mot Sirius!