Kalmarsund tog hem öderbyt!

30 september 2022 20:27

Det var en mycket jämn match där lagen ägde ungefär lika mycket boll och skapade likvärdigt många chanser, men bollen studsade verkligen inte Endres väg, medan Kalmarsund kunde rulla in ett par kontringar och returer. Spänning och dramatik bjöds det dock på hela vägen in i kaklet.

Den första perioden var tät och ganska avvaktande. Det syntes tydligt att inget av lagen ville bjuda det andra på något extra. Med elva sekunder kvar kunde Tilde Hållstam trycka in en retur från nära håll, men det kunde lika gärna ha varit ledning för Kalmarsund efter den första rundan, så jämn var den. Tyvärr var Nela Jirakova tvungen att utgå med en fotskada, förhoppningsvis ser vi henne snart på banan igen.

Kalmarsund inledde den andra perioden starkt och hade lite tur med returer som de slog in när de kvitterade och sedan tog ledningen med 3-1. Bruno Lundberg gick ned på två femmor som tidvis fick bra tryck, men effektiviteten lyste med sin frånvaro. Till slut kunde dock Elin Roos reducera från nära håll. Så långt var det alltså ”returernas match”.

I början av den tredje perioden kvitterade Endre till 3-3, målskytt var Tove Sandelin. Kalmarsund tog dock ledningen igen. Moa Tschöp spelade fram Matilda Sjödin efter ett smart frislag och hon stänkte upp bollen i nättaket. ”Gamla” Endreiten Sara Waktel utökade sedan till 5-3 för bortalaget på en kontring. Kalmarsund kontrade sedan in ytterligare ett mål. Firma Tschöp och Sjödin kombinerade igen.

Endre tryckte sedan på för en reducering och skapade många målchanser, men bollen ville helt enkelt inte in, förrän 15.36. Då sköt Tove Sandelin sitt andra mål för kvällen och gav lite hopp till de 625 åskådarna i ICA Maxi Arena.

Endre tog ut målvakten med drygt fyra minuter kvar att spela och skapade massiv press. Med 2.18 kvar fick Ellen Bäckstedt lite yta i slottet och då dunkade hon in nästa reducering, 5-6, men det räckte tyvärr inte till någon poäng. Elin Roos utsågs till matchens lirare. Det gäller dock att bryta ihop och komma in snabbt. Redan på söndag är det match igen. Då kommer IBF Falun till Gotland.