Sju från Endre IF i landslagsspel denna vecka

30 januari 2019 10:00
Landslag

Denna vecka spelas kvalet till VM i Schweiz som spelas i Neuchâtel den 7-15 December 2019. Endre IF har hela 7 spelare som representerar Sverige, Finland och Norge denna vecka.

Nästa VM på damsidan spelas i år i Schweiz 7-15 December, och denna vecka avgörs det vilka länder som får spela VM. Endre IF har 7 spelare med i detta VM-kval: 4 för Sverige, 2 för Norge och 1 för Finland.

Sverige och Norge spelar i Gdansk, Polen denna vecka, och spelar i samma grupp tillsammans med Frankrike och Danmark. För Finlands del blir det Trencin i Slovakien.

I Sveriges trupp är Sara Steen, Stephanie Boberg, Ellen Bäckstedt och Stina Ander uttagna till denna landslagstrupp. Steen och Boberg är vana landslagsspelare, och bägge två var med och vann VM-guld i Slovaken 2017.

Ellen Bäckstedt och Stina Ander är debutanter i A-landslaget och gör sina första landskamper. Bägge två har spelat med det Svenska U19-landslaget, och vunnit varsitt guld: 2013 för Ander, och 2018 för Bäckstedt.

"- Både Ellen och Natalie (Hjertberg, IBK Dalen) gjorde ett bra U19-VM, de hade olika roller och båda antog sin roll bra och bidrog mycket till att Sverige vann VM-guld", sa Sveriges förbundskapten Åsa Karlsson när truppen presenterades.

Bäckstedt ådrog sig en skada mot IBK Dalen för snart 2 veckor sen, men efter att inte ha spelat i helgen mot Örnsköldsvik är hon redo för landslagsdebut idag.

Sverige enligt följande:

Sverige-Frankrike, 30 jan kl 12.00

Norge-Sverige, 31 jan kl 15.00

Sverige-Danmark, 1 feb kl 18.00

Till Norges VM-kvaltrupp är som vanligt Thea Ekholt och Karen Farnes uttagna. Thea kommer till denna landslagssamling i god form och har startat, och vunnit, 6 raka matcher i SSL.

Karen Farnes är lagkapten i norska landslaget sedan en tid tillbaka. Denna vecka blir historisk när hon efter dessa 3 landskamper blir den spelare som har spelat flest landskamper för det norska damlandslaget.

Här kan ni se Sverige och Norges matcher.

Milla Nordlund gjorde debut i det finska A-landslaget under våren 2018, men har redan växt till en viktig spelare när landslagstruppen ska tas ut. Hon har haft en stark debutsäsong i SSL och Endre IF med 13 mål på 17 matcher hittils i år.

Finland möter Tyskland, Spanien, Österrike och Ryssland i sin VM-kvalgrupp denna vecka.

Här kan ni se matcherna från VM-kvalet i Slovakien.

Utöver spelarna som spelar landskamper denna vecka är Linnea Wallgren och Elin Roos på samling med Svensk Innebandys utvecklingsprogram "Guldsteget" i Uppsala.