Malmö
MAL

Rekordpublik när vi bröt Malmös segersvit

22 februari 2020 09:38

"Helt galen match" sa Sabina Wedberg till media efter matchen och det är svårt att inte hålla med henne. Matchen bjöd på stor underhållning där det svängde rejält åt båda håll och offensiven prioriterades före defensiven. När krutröken skingrats stod vi som segrare med 9 - 8. Publiksiffran, 1132, är den högsta vi haft i grundserien genom tiderna.

I den första perioden kom Malmö ut riktigt starkt och skadeproblem tvingade Sabina Wedberg att kasta om i de formationer som varit så lyckade de senaste månaderna. Det syntes också att osäkerheten var stor och Malmö kunde relativt enkelt gå fram till 0 - 3, innan Linnea Wallgren reducerade.

Vi vann den andra perioden med 6 - 2 och spelade oerhört fin offensiv innebandy. Bäst minns vi Stina Anders slagskott som skickade iväg en projektil upp i krysset bakom Malmös målvakt.

Malmö krigade hela vägen in i kaklet och var nära att nå oavgjort när de tog ut målvakten efter att Ellen Bäckstedt gjort, det som skulle visa sig vara matchavgörande, 9 - 8 i powerplay, men precis som hela laget växte målvakten Thea Ekholt allt eftersom matchen gick och stod för flera vassa räddningar.

Det var knappast någon av de 1132 åskådarna som somnade till på läktaren för lagen bytte chanser med varandra hela matchen så publiken slets mellan hopp och förtvivlan. Segern betyder att vi har fin chans att nå topp fyra i grundserien. Det skulle innebära att vi får en extra hemmamatch i kvartsfinalen och det kan avgöra om det blir avancemang eller respass. Med publiken i ryggen kan vi åstadkomma stordåd.

Våra målskyttar: Bäckstedt 2, Wallgren 2, Ander, Boberg, Johansson, Nilsson, Ström