Falun
FAL

Bäckstedt och Ekholt stack ut när vi tog tre nya poäng!

13 februari 2021 18:10
SSL DAM

Vi slog ett vilt kämpande IBF Falun med 6 - 9. Thea Ekholt stod för en enorm insats i kassen och svarade för flera fantastiska räddningar. Ellen Bäckstedt gjorde en "indianare" i den första perioden, men tog det på rätt sätt genom att smälla in ett äkta hattrick på fem minuter i den andra perioden. Totalt stod hon för fyra mål och en assist.

Den första perioden präglades av mer kamp än skönspel och båda lagen gjorde ovanligt många misstag i försvarsspelet och bjöd på flera mål. Endre tog ledningen genom Wilma Johansson, men sedan kvitterade Falun och var hela tiden ett mål upp. Falun kändes lite mer desperata och klev upp högt i banan så snart möjlighet gavs och genom att göra det kunde de ta vara på de chanser som de bjöds på, 4 – 3 slutade den första perioden.

I den andra perioden spelade Endre mer kontrollerat och rullade runt bollen i högt tempo, vilket gav resultat. Falun hade svårt att hänga med och bjöds inte alls på lika många chanser att kontra som i den första perioden. Ellen Bäckstedt gjorde ett äkta hattrick på drygt fem minuter och hade bud på mer. Falun var dock inte ofarligt och tvingade Thea Ekholt att göra två helt fantastiska räddningar. Hemmalaget kunde dock reducera i slutet av perioden, som slutade 1 – 3.

Den tredje perioden kontrollerade Endre, men precis som i den första perioden så bjöd båda lagen frikostigt på chanser och hade inte Thea Ekholt gjort en riktig stormatch så hade matchen kunnat sluta oavgjort, men det gjorde den inte. Bäckstedt gjorde sitt fjärde för kvällen i boxplay och sedan kändes matchen avgjord. Wilma Johansson gjorde sedan sitt andra mål, vilket säkert var skönt då hon inte gjort mål på de tre senaste matcherna. Corin Ruttimann avslutade målskyttet för Endre. Det var henne tredje fullträff på fyra matcher.

Thea Ekholt svarade för en toppinsats i målet och Ellen Bäckstedt gjorde fyra mål och en assist. De båda stack ut i en match som kanske inte går till historien som den mest välspelade genom tiderna.

IBF FALUN – ENDRE IF 6 – 9 (4-3) (1–3) (1-3)

Målskyttar: Bäckstedt 4, Johansson 2, Jakobsson, Ruttimann, Wallgren