29 Dec 1 match
Idag 1 match
Täby
TÄBY

Tove Sandelin med i truppen till helgens matcher

13 mars 2019 11:00

I helgen väntar dubbla matcher för Endre IF - först Täby FC IBK på hemmaplan på fredag, och sedan match även på söndag när IBK Göteborg står för motståndet på bortaplan. I dessa matcher finns 17-åriga Tove Sandelin från juniorlaget med i truppen för första gången.

Tove Sandelin, född 2001, har Endre IF som moderklubb. Hon är högerfattad och har spelat både back och forward under säsongen hittils.

"Det är en stor talang. Med sin snabbhet och spelförståelse är hon redo att ta nästa steg i sin utveckling", säger Endres huvudtränare Tom Iversjö om Tove.

Hon har denna säsong gjort 9 matcher i Juniorallsvenskan och 3 matcher med U-laget i division 2. Totalt har det blivit 10 poäng, 6 mål och 4 assist, på dessa matcher. Helgens matcher mot Täby och Göteborg är hennes första i SSL.

Tom Iversjö är glad att få lyfta upp spelare från juniorlaget:

"Precis som när Blanka Linge har varit med A-laget är det med stor glädje vi konstaterar att dessa gotländska talanger visar att Endre IF är en förening där man kan utvecklas till att bli en SSL-spelare", säger han.

Känns efternamnet Sandelin igen? Mamma Jenny var med i truppen när Endre gick upp till Elitserien 2004. Hon var lagkapten första säsongen i Elitserien och är idag med i ledarstaben för JAS-laget och även verksam i ungdomskommittén.

Här är läget i laget:

• Tove Sandelin är för första gången med i truppen

• Clara Gottberg är tillbaka i truppen efter att förra veckan ha spelat match med Endres U-lag i division 2, där hon även blev målskytt

• Liisa Kokkonen är tillbaka till denna match och gör sin 250:e match i Endre-tröjan. Blanka Linge spelar med JAS-laget på söndag hemma mot Linköping

• Stina Ander är tillbaka efter att ha missat senaste matchen med sjukdom

• Som tidigare kommunicerat är Maja Liljeroth borta med en knäskada

Här är hela truppen till helgens matcher:

Målvakter:

#70 Liisa Kokkonen

#94 Thea Ekholt

Utespelare:

Tove Sandelin

#6 Karen Farnes

#7 Terese Ahlqvist

#9 Linnea Wallgren

#10 Stephanie Boberg

#12 Ellen Bäckstedt

#13 Anna Moberg

#20 Anna Karlsson

#27 Sara Steen, lagkapten

#29 Isabella Ström

#34 Clara Gottberg

#44 Milla Nordlund

#53 Elin Roos

#78 Moa Svanström

#89 Elin Gabrielsson

#97 Erika Nilsson

Här bokar du biljetter till fredagens hemmamatch!