Jönköping
JIK

En stark mellanperiod ordnade tre poäng mot Jönköping

3 mars 2019 16:09

Endre tog tre poäng hemma mot Jönköping och hakade på i striden om att nå en fjärdeplats i grundserien. Matchen var ganska jämn, men Endre som hade mer spets i de avgörande situationerna och storspelande Thea Ekholt i målet, drog ifrån i den andra perioden och kontrollerade sedan matchen i den tredje.

Den första perioden var jämn och chansfattig. Efter 7.20 tog Jönköping ledningen med ett skott som turligt studsade in via spelare framför målet. Endre skapade en del chanser, men få heta och det var inte orättvist att bortalaget gick till pausvila i ledningen.

I den andra perioden ökade Endre tempot. Stephanie Boberg kvitterade med ett kanonskott i krysset Gästernas målvakt hann knappast uppfatta skottet innan bollen visslade förbi henne. Passningen kom från Elin Roos. Efter drygt nio minuter drabbades Endre av en utvisning och Jönköping spelade riktigt bra i power-play, men fick inte utdelning. Efter knappt tolv minuter tog Endre ledningen. Sara Steen utnyttjade ett misstag i Jönköpings backlinje och tryckte in målet på egen hand. Målet innebär att Steen nu har gjort mål i nio raka matcher - det är den längsta aktiva målsviten i SSL just nu.

Jönköping fick ytterligare en chans att spela 5 mot 4 och skapade flera fina lägen, men Thea Ekholt gjorde ett antal vassa räddningar och försvaret vispade undan de returer hon tvingades släppa. 18.36 in i perioden sköt Ellen Bäckstedt 3 - 1 framspelad av Boberg och knappt 30 sekunder senare kunde Linnea Wallgren, enkelt, rulla in 4 – 1 efter en snygg passning från Steen som helt öppnade upp Jönköpings försvar. Endre ägde den andra perioden och fick verkligen utdelning på de chanser som laget skapade, medan Jönköping, som hade många målchanser i powerplay, brände dem. Det var egentligen den stora skillnaden mellan lagen den här eftermiddagen.

Endre kontrollerade spelet i den tredje perioden och blev aldrig riktigt stressade, trots att Jönköping klev upp många meter i banan. Efter att de tagit ut målvakten med tre minuter kvar att spela kom 4 - 2. Sara Steen replikerade dock snabbt och gjorde 5 – 2, framspelad av Anna Moberg. Jönköping reducerade till 5 – 3 på en kontring efter 19.37, men bara sex sekunder senare lyfte Boberg in 6 – 3 i öppen bur och då var matchen givetvis över för bortalagets del.

Fredag den 15 mars klockan 19.00 spelas en mycket viktig match i ICA Maxi Arena. Då kommer fjärdeplacerade Täby till ICA Maxi Arena och vi kan nog förvänta oss en riktigt tuff match. Det är uppenbar risk för att lagen stöter på varandra i kvartsfinalen och att ha fördel av en extra hemmamatch kan visa sig helt avgörande, dessutom vill nog båda lagen skaffa sig psykologisk fördel. Det återstår ju bara ett par veckor till slutspelet inleds.

Målskyttar Endre:

Boberg 2, Steen 2, Bäckstedt, Wallgren