Sirius
SIR

Endre och Sirius bjöd på en härlig fight i ICA Maxi Arena

17 februari 2019 16:05

Att det var två formstarka och hungriga lag som möttes i ICA Maxi Arena syntes verkligen då det var krig om varje boll i tre perioder. Det var en match helt i publikens smak där Endre, till slut, drog längsta strået och bärgade tionde raka segern.

Båda lagen kom till spel med riktigt fin form. Inför matchen hade Endre nio raka segrar, medan Sirius besegrat topplaget Täby och tvingat suveräna serieledarna IKSU till övertid där laget förlorade på straffar. Endre tog tag i taktpinnen direkt och helt logiskt tog laget också ledningen. Stephanie Boberg slog till med ett patenterat dragskott som satt strax under ribban efter 9.21. Efter målet fick dock Sirius upp farten och kvitteringen kom ett par minuter senare. Sedan var det fight över hela banan med viss fördel för bortalaget. I slutet av perioden blev Elin Roos utvisad, men Sirius skapade inte några riktigt heta chanser i powerplay.

Efter 3.10 slog Clara Gottberg in 2 - 1, snyggt assisterad av Karen Farnes. Endres tredjelina stod för en riktigt stark period och Gottberg utsågs till matchens lirare av matchvärden Geab. I mitten av perioden gjorde Endre två snabba mål. Bollen gick ”som på ett snöre” när Stina Ander rakade in 3 – 1 och drygt 20 sekunder senare lyfte Elin Roos in 4 – 1. Även det målet föregicks av snabbt spel som avslutades med direktskott.

Sirius visade dock tydligt att de var inställda på att kriga hela vägen in i kaklet för att ta med sig poäng från Gotland. De reducerade två gånger om innan perioden var till ända och 4 – 3 till Endre efter två perioder speglade matchen på ett bra sätt.

Efter drygt en minut in i de tredje perioden kvitterade Sirius till 4 – 4. Samtliga spelare fanns framför Thea Ekholt, men skottet letade sig ändå fram genom alla ben och klubbor och ställde Thea helt. Hon gjorde, återigen, en riktigt bra match med flera vassa räddningar och de mål Endre släppte in var omöjliga att lasta henne för.

Efter 14.33 drabbades Sirius av två utvisningar, men trots att Endre spelade 5 mot 3 i två minuter så kunde bortalaget hålla emot utan att släppa till särskilt många målchanser. Med drygt två minuter kvar att spela kom så avgörandet. Stephanie Boberg fick en passning mitt i slottet och piskade in 5 – 4. Sirius tog ut målvakten och skapade ett par halvchanser, men med drygt 30 sekunder kvar lyfte Sara Steen in 6 – 4 i öppen kasse och stängde matchen helt.

Sirius krigade enormt matchen igenom och Endre hängde på. Det var tätt, tight och tidvis riktigt grinigt. Det var nog ingen som lämnade ICA Maxi Arena utan att vara nöjd med underhållningen. Endre bröt Sirius poängsvit och förlängde sin segersvit till tio matcher, men Sirius förtjänar beröm. De visade tydligt att de starka insatserna mot IKSU och Täby inte var någon slump. Laget kommer att lämna bottenstriden om de fortsätter på den inslagna vägen.

Här ser ni highlights från matchen.

Nästa hemmamatch för Endre spelas söndag den 3 mars klockan 13.00. Då kommer Jönköping till ICA Maxi Arena. Vi ses då!

Målskyttar Endre:

Boberg 2, Ander, Gottberg, Roos, Steen