Rönnby
RÖN

Dramatik när Endre tog nionde raka segern

15 februari 2019 21:41

Nionde raka segern kom borta mot Västerås Rönnby IBK. Matchen kändes helt avgjord när Elin Roos slog in 1 – 8 efter drygt åtta minuter i den andra perioden, men hemmalaget visade enormt fin moral och stod för en mycket stark spurt som nästan räckte till en poäng. Slutresultatet skrevs dock till 8 – 9.

Endre kom ut starkt i den första perioden. Sara Steen gjorde det första målet efter drygt tre minuter och bara elva sekunder senare kom 0 – 2 genom Elin Roos. Efter 16.15 utökade Endre till 0 – 3, självmål enligt domarduon. Rönnby reducerade till 1 – 3 efter 17 minuter, men knappt två minuter senare utökade Ellen Bäckstedt till 1 – 4. Endre svarade för en klart solid period där laget hade så bra fart på bollen att Rönnby inte hann med.

Inledningsvis fortsatte det på samma vis i den andra perioden. Linnea Wallgren gjorde 1 – 5 efter 24 sekunder och sedan lyckades Endre reda ut ett boxplay för att, kort därefter, göra tre snabba mål genom Elin Roos, Sara Steen och så Roos igen, som gjorde sitt tredje mål för kvällen. Redan efter 1 – 6 tog Rönnby timeout och åkte sedan på dubbla käftsmällar inom en minut efter det. I det läget kändes matchen helt avgjord, men Rönnby vek verkligen inte ned sig. Tvärtom.

De gjorde 2 - 8 i spel 5 mot 4 och kort därefter 3 – 8. Laget fick massor av energi samtidigt som Endre, plötsligt, var tvåa in i duellerna och allmänt lite passiva i spelet. Västeråsarna fyllde på med ännu mer energi när de slog in 4 – 8. Sara Steen replikerade dock snabbt och efter andra perioden var alltså ställningen 4 – 9. Perioden hade två helt olika ansikten. Den första halvan dominerade Endre stort, men sedan åt sig Rönnby in i matchen på ett förtjänstfullt sätt.

Endre inledde kontrollerat och fint i den tredje perioden. Efter 8. 48 reducerade Rönnby, men det kändes ändå som om Endre hade bra grepp om matchen. Det känslan skulle dock komma att ändras. Först klarade Endre av ett boxplay, men sedan fick de ytterligare en utvisning och då kom 6 – 9 efter 18.36. Försvarsspelet blev väldigt ängsligt och inte blev det bättre när Rönnby tryckte in 7 – 9 i spel 6 mot 5. Med 20 sekunder kvar att spela kom så ytterligare ett reduceringsmål i spel 6 mot 5. Endre kunde dock reda ut stormen de kvarvarande 20 sekunderna och totalt sett förtjänade laget tre poäng.

Att det kan vända snabbt i innebandy fick vi bevis för i den här matchen. Det finns nästan ingen ledning som är stor nog om det jagande laget får momentum. Avslutningen var nervös, men att Endre tog tre nya poäng och att segersviten, därmed, utökades till nio raka var riktigt härligt.

På söndag klockan 13.00 är det match igen. Då kommer formstarka Sirius till ICA Maxi Arena – köp din biljett direkt och heja fram Endre till tionde raka segern!

Målskyttar Endre:

Steen 3, Roos 3, Bäckstedt, Wallgren, självmål