29 Dec 1 match
Idag 1 match
Pixbo
PIX

Endre slog topplaget Pixbo på bortaplan

13 januari 2019 16:26

Endre stod för en riktig toppinsats när de besegrade topplaget Pixbo på bortaplan efter förlängning. Hela laget förtjänar mycket beröm, men Sara Steen, som blev matchvinnare med sitt avgörande mål och ytterligare tre fullträffar, måste givetvis nämnas.

Den första perioden var riktigt tillknäppt och tuff. Hemmalaget Pixbo tog ledningen efter drygt åtta minuter, men Endre svarade direkt genom Linnea Wallgren. I slutet av perioden tog Pixbo ledningen och det kändes som ett psykologiskt viktigt mål…

…men det var det inte. I den andra perioden var Endre oerhört bra. Sara Steen kvitterade efter drygt tre minuter och Pixbo tog ledningen för tredje gången efter 7.36, men sedan var det Endre-show resten av perioden. Anna Moberg kvitterade till 3 – 3 efter ett kanonskott i krysset. 23 sekunder senare gjorde Sara Steen 3 – 4 efter uppoffrande grovjobb av Stina Ander. Ytterligare tio sekunder senare så utökade Ellen Bäckstedt till 3 - 5. Innan perioden var över gjorde Sara Steen sitt tredje mål. Vinst med 5 - 1 och periodvis lysande spel av Endre i den andra perioden!

Endre inledde också den tredje perioden på ett övertygande vis, men efter lite nonchalant spel i egen zon kunde Pixbo reducera till 4 – 6 och sedan trampade laget gasen i botten. De lyckades forcera in 5 – 6 och kvitteringen, 6 – 6, kom efter 9.24. Resten av perioden var det härlig fight över hela banan, men inga fler mål gjordes.

Förläggningen hann knapp börja innan Sara Steen, helt på egen hand och med mycket vilja, tryckte in segermålet. Hela laget gjorde en fin insats. Målvakten Thea Kristine Ekholt stod för många vassa räddningar, defensiven såg stark ut och offensivt gjorde Endre ju sex mål och skapade ytterligare många kvalificerade målchanser.

Nästa match spelas på söndag. Då kommer IBK Dalen till ICA Maxi Arena - köp biljetter här!

Målskyttar Endre:

Steen 4, Bäckstedt, Moberg, Wallgren