29 Dec 1 match
JIK

Inför match: Jönköping borta

17 november 2018 10:49

Efter ett landslagsuppehåll spelar Endre IF första matchen i SSL på två veckor, när man reser till Jönköping för en bortamatch mot JIK. Hemmalaget ligger enbart en poäng efter Endre i tabellen, på sjätteplatsen.

I helgens Euro Floorball Tour i Schweiz hade Jönköping en spelare uttagen: Gabriella Strandberg, en ung back som har haft en fin start på säsongen med 5 poäng hittils. Trots åldern på enbart 20 år gör hon nu sin fjärde säsong i Jönköpings A-lag, och får helt klart räknas som en av lagets största stjärnor. En spelare att hålla koll på i kvällens match, med andra ord.

Endre IF hade hela sju spelare i landslagsspel denna helg: Boberg, Lundmark, Moberg och Svanström för Sverige, Milla Nordlund för Finland, och dessutom Thea Ekholt och Karen Farnes för det norska landslaget. Norge mötte Danmark i en match som slutade 4-2 till Danmark, och i den matchen gjorde Karen Farnes, lagkapten i Norge, sin 67:e landskamp för Norge och befinner sig nu på delad förstaplats för flest spelade landskamper genom tiderna.

Jönköping är i gott slag och har vunnit 3 av sina 4 senaste matcher, varav en på övertid. Laget har vunnit mot Dalen och Rönnby, men har åkt på stora förluster mot topplag som IKSU och Mora. Poängbäst i laget inför 9:e omgången är Michaela Lundmark, som har gjort 6 + 5 hittils. Även Felicia Glad har haft en fin start på säsongen, och har inför kvällens match gjort poäng i fem raka matcher för Jönköping.

I Endres sista match innan uppehållet blev det förlust hemma mot Mora, men innan det var laget i fin form och vann fyra raka matcher. Under landslagets matcher i Schweiz fick Moa Svanström en smäll mot ena axeln, och kunde därför bara spela en av Sveriges tre matcher. Men det var ingen större fara och hon är redo i spel idag. I övrigt får laget tillbaka Anna Karlsson som missade matchen i Mora med en lättare knäskada. Elin Gabrielsson är på väg tillbaka från sin ryggskada och är uppskriven i dagens trupp, men spelar inte från start. Missar matchen gör Erika Nilsson, då hon är sjuk.

Bäst form i Endre om vi ser till poängen har Ellen Bäckstedt, som har gjort poäng i fyra raka SSL-matcher. Poängbäst är fortsatt Sara Steen, som har gjort imponerande 19 poäng på 8 matcher hittils.

Laget vill säkert hitta formen i powerplay denna match - Endre är faktiskt ett av de sämre lagen i ligan i numerärt överläge med 2 mål på 13 försök. Men i numerärt underläge är det skillad - Endre har bara släppt in ett mål på hela säsongen och är näst bäst i SSL.

Här är Endre IFs trupp till dagens match. Laguppställningen publiceras på våra sociala medier en timme innan matchstart.

Målvakter:

#1 Sophia Lundmark

#94 Thea Ekholt

Utespelare:

#6 Karen Farnes

#7 Terese Ahlqvist

#9 Linnea Wallgren

#10 Stephanie Boberg

#12 Ellen Bäckstedt

#13 Anna Moberg

#20 Anna Karlsson

#27 Sara Steen, lagkapten

#29 Isabella Ström

#34 Clara Gottberg

#44 Milla Nordlund

#53 Elin Roos

#59 Stina Ander

#71 Maja Liljeroth

#78 Moa Svanström

#89 Elin Gabrielsson

Nästa match för Endre på hemmaplan är nästa söndag mot IKSU. Boka dina biljetter här!