Jönköping
JIK

Stephanie Boberg avgjorde borta mot Jönköping

17 november 2018 20:22

Efter en match som präglats av böljande spel blev Stephanie Boberg matchhjälte genom att skjuta segermålet, 5 – 4 i spel 5 mot 4 med 19 sekunder kvar av matchen.

Efter 11.45 öppnade Endres Anna Karlsson målskyttet, genom att lägga en boll mot mål då mycket trafik fanns framför målvakten, ett mål som var hennes första för säsongen. Jönköping kvitterade dock per omgående och resultatet stod sig sedan perioden ut. Så långt var matchen jämn.

Endre ägde den andra perioden. Ellen Bäckstedt gjorde 1 – 2 efter en kontring och Maja Liljeroth ökade på till 1 - 3 i slutet av perioden. Jönköping skapade sedan en del målchanser men Sophia Lundmark i Endres mål gjorde en riktigt bra match och stod för flera vassa räddningar i slutet av perioden.

Det kändes som om Jönköping skulle få riktigt svårt att komma tillbaka in i matchen när Ellen Bäckstedt gjorde sitt andra mål för kvällen 40 sekunder in i den tredje perioden, men hemmalaget visade fin moral och krigade enormt över hela banan. De reducerade till 2 – 4 och 3 – 4 och efter drygt 17 minuter kvitterade de, men då la Endre in en högre växel, vilket gjorde att hemmalaget inte riktigt hängde med och drog på sig en utvisning.

Med 19 sekunder kvar avgjorde Stephanie Boberg genom ett välplacerat skott och trots att Jönköping tog ut målvakten hade Endre inga problem att reda ut de sista 19 sekunderna.

Söndag den 25 november klockan 13.00 kommer svenska mästarinnorna IKSU till Gotland och ICA Maxi Arena, missa inte det!

Endres målskyttar:

Bäckstedt 2, Boberg, Karlsson, Liljeroth