29 Dec 1 match

Tung förlust mot starka KAIS Mora IF

4 november 2018 20:15
SSL Dam

Endre IF kom till spel med fyra raka segrar och var obesegrade mot KAIS Mora IF i ICA Maxi Arena, men både sviterna sprack när bortalaget vann med klara 3 – 9 inför 787 åskådare.

Endre inledde matchen bäst med stort bollinnehav och bra press, men det var KAIS Mora som tog ledningen efter 3.44. De utökade sedan till 2 – 0 efter 6.09. Perioden var jämn och kategoriserades av tuff kamp över hela banan. Endre hade dock svårt att skapa särskilt många öppna lägen och när de gjorde det så stod Moras keeper Amanda Hill i vägen.

Redan 2.33 in i den andra perioden tog riviga rookien Ellen Bäckstedt ett eget initiativ och pricksköt 1 – 2. Mora svarade dock direkt genom att utnyttja ett hemmaförsvar som var i ordning. Kort därefter kom 1 – 4, ett skott som slank in under ribban från nästan ingen vinkel alls. Efter 6.10 stod Sara Steen för en bra offensiv brytning och spelade fram radarpartnern Milla Nordlund till 2 – 4. Moras motsvarighet såg dock till att utöka ledningen till 2 – 5, Johanna Hultgren assisterades snyggt av Anna Wijk. Precis som i den första perioden så var det mer fight än skönspel och Mora var oerhört effektiva när de fick öppna lägen.

Efter 15.22 visade Ellen Bäckstedt, återigen, att det lönar sig att skjuta i innebandy. Hon tog vara på en chans som inte såg särskilt farlig ut, men hennes skott var välplacerat och slank in.

I den tredje perioden la Mora in överväxeln och då var det inget snack om var de tre poängen skulle gå, 3 – 6 kom på en kontring tidigt i perioden och sedan kom matchavgörande 3 – 7 i spel 6 mot 5 då Endre drabbats av en avvaktande utvisning. Som så ofta när ett lag sedan ”måste chansa” och kliva upp i banan så kom ytterligare två baklängesmål. Slutresultatet skrevs alltså till 3 – 9 och totalt sett var Mora det bättre laget, men matchen var ändå jämnare än vad siffrorna antyder.

Söndag den 25 november klockan 13.00 kommer de regerande svenska mästarinnorna IKSU till Gotland för match i ICA Maxi Arena. Välkommen då.

Endre - KAIS Mora 3 - 9

Endres Mål: Bäckstedt 2, Nordlund