Rönnby
RÖN

Inför match: Rönnby hemma

26 oktober 2018 07:36

Denna helg väntar dubbla matcher för Endre IF, när Västerås Rönnby gästar Gotland på fredagkvällen och Sirius borta i Uppsala på söndag. Endre siktar på att förlänga segertrenden efter två raka segrar mot Örnsköldsvik och Warberg.

Endre och Rönnby möttes två gånger under försäsongen, där Endre vann bägge matcherna - först 4-2 i Uppsala och sedan 8-3 i Norberg. Lägg dessutom till att Endre tog 6 av 6 möjliga poäng mot västeråslaget Rönnby under förra säsongen, och det är tydligt att Endre har ett litet övertag inför matchen.

Efter 5 omgångar av SSL ligger Rönnby inför helgen på en 10:e plats, efter 2 segrar mot Göteborg och Malmö. Till denna säsong värvade Rönnby starkt - Therese Gustafsson och Felicia Forsmark är två spelare som värvades in från Telge. Dessutom plockade Västeråslaget in Anna Wiman och Julia Sidklev Persson från Linköping, som likt Telge åkte ur SSL denna säsong.

Det är också ett av nyförvärven, Gustafsson, som är poängbäst i laget hittils - hon står på 5 mål och 2 assist hittils. Dessutom har Rönnby en stjärna i Elin Björkman, lagets kapten som är en frekvent landslagsspelare.

Endre har börjat hitta formen efter en lite sämre inledning på SSL. Seger i senaste hemmamatchen mot Övik följdes upp med en seger med 10-6 förra helgen mot Warberg. Ellen Bäckstedt gjorde både sina första mål i SSL, och dessutom en assist i den matchen, och ser ut att vara i fin form inför helgens två matcher.

Just nu är dock Sara Steen och Milla Nordlund i allra vassast form. De två tillsammans har gjort 15 mål och 27 poäng på 5 matcher. Steen ligger just nu på en andraplats i poängligan, och Nordlund är poängbästa rookie efter systrarna Kauppi i IKSU.

Matchen ikväll blir Isabella Ströms 100:e match i Endretröjan. Anna Moberg står på 97 gjorda poäng i Endre och SSL, och kan mycket väl nå den milstolpen denna helg.

Skillnaden i truppen från förra helgen är att Thea Ekholt och Karen Farnes är tillbaka efter att ha spelat med det norska landslaget. Elin Gabrielsson saknas ännu med skada, men har denna vecka gjort sina första innebandypass med laget för säsongen. Ingen beräknad tidsplan för när hon kan spela match igen finns i nuläget.

Målvakter:

#1 Sophia Lundmark