29 Dec 1 match
Idag 1 match
Karlstad
KAR

Tre poäng borta mot Karlstad i premiären

22 september 2018 16:35

Det blev seger i SSL-premiären för Endre IF borta mot Karlstad. Inga jättestora siffror, 2-4, men Endre kontrollerade matchen, tyckte tränare Alexander Brinkmann. "Vi tar en stabil seger och höll oss lugna matchen igenom", säger han efteråt.

Hemmalaget Karlstad tog ledningen redan efter 5 minuter, men Endre kvitterade genom Sara Steen innan första perioden var slut. I början av andra gjorde bortalaget Endre både 1-2 och 1-3 när både Milla Nordlund och Stephanie Boberg gjorde sina första SSL-mål för Endre IF. Karlstad reducerade till 3-2 innan 2 perioder var spelade. I början av matchens sista period gjorde Steen sitt andra mål för matchen och 2-4 stod sig hela matchen ut.

"Stabil seger där vi trots att de tog ledningen hade vi ett lugn i spelet och fortsatte göra det vi pratade om att vi skulle göra inför matchen", säger Endres tränare Brinkmann om första perioden.

Han hyllar ett av nyförvärven - finska Milla Nordlund.

"Hon var kul att se, hon är riktigt bra på att vinna bollen, att vara jobbig och elak. Vi har sett det på försäsongen mot lag från bland annat allsvenskan, men idag visade hon att hon är bra på samma saker även i SSL."

Nästa helg väntar en efterlängtad hemmapremiär mot topplaget Pixbo från Göteborg.

"Såg fram mycket mot helgens premiär men ser fram ännu mer mot hemmapremiär. Det är två av seriens bästa lag som möts, tycker jag. Det blir en rolig och tuff utmaning och kul att spela inför hemmapubliken mot ett "nytt" Pixbo", avslutar Brinkmann när han får frågan om nästa match.

Se highlights från dagens match här.

Matchinfo:

Karlstad IBF - Endre IF 2-4

Skott: 9-20

Publik: 317

Endres mål:

1-1 Sara Steen (Terese Ahlqvist)

1-2 Milla Nordlund

1-3 Stephanie Boberg (Sara Steen)

2-4 Sara Steen (Stina Ander)

Nästa match är hemmapremiären mot Pixbo Wallenstam på Söndag, 30/9 klockan 13:00. Här köper du dina biljetter!