29 Dec 1 match
MORA

Efter tio raka segrar blev det förlust mot KAIS Mora

24 februari 2019 14:42

Endre IF:s fantastiska segersvit stannade vid tio raka vinster. Topplaget KAIS Mora hade en fin eftermiddag och var ett nummer större när de vann med 9 – 3, vilket var exakt samma resultat som när lagen möttes i ICA Maxi Arena i höstas.

Endre tog ledningen efter nio sekunder. Anna Moberg styrde in ett långt uppspel från backposition, vilket gjorde att laget fick en drömöppning, men Mora replikerade snabbt genom Johanna Hultgren. Sedan var det hemmalaget för hela slanten. De utnyttjade en del försvarsmisstag som Endre gjorde och svarade, dessutom, för flera fina individuella prestationer. Det resulterade i 2 – 1, 3 - 1, 4 – 1 och 5 – 1. I det läget tackade Endres målvakt Thea Ekholt för sig och in kom rutinerade Liisa Kokkonen som gjorde sitt första inhopp i SSL sedan återkomsten i Endre.

Den andra perioden var tät, tuff och spelades i högt tempo. Mora skapade de hetaste chanserna, men Endre stod upp bra och Kokkonen fick göra ett par fina räddningar. Efter 16.20 gjorde dock hemmalaget 6 – 1 på ett backskott. Drygt två minuter senare reducerade Endre genom Ellen Bäckstedt. Hon gjorde målet helt på egen hand.

2.53 in i den tredje perioden gav Sara Steen hopp till Endre när hon bombade in 3 – 6, men närmare kom laget inte. Efter 6.45 gjorde Johanna Hultgren sitt tredje mål för dagen och några minuter senare avgjorde Malin Alkelöw matchen. Stekheta Johanna Hultgren hann också med att göra sitt fjärde mål och slutresultatet skrevs alltså till 9 – 3, exakt samma siffror som när Mora besökte ICA Maxi Arena i höstas.

Det sägs ju att inga träd växer till himlen och Mora var det bättre laget i matchen. Endre gav dock aldrig upp utan krigade hela vägen till slutsignalen. På söndag den 3 mars klockan 13.00 spelas nästa hemmamatch för Endre. Då kommer Jönköping till ICA Maxi Arena. Det är en mycket viktig match i fighten om fjärdeplatsen då bara fem omgångar återstår av grundserien i SSL. De lag som når topp 4 får en extra hemmamatch i kvartsfinalerna och det kan vara helt avgörande för att nå vidare avancemang till semifinal. Kom och stötta laget på söndag!

KAIS Mora – Endre IF 9 – 3

Målskyttar Endre: