Karlstad
KAR

Seger mot Karlstad efter en dramatisk avslutning

6 januari 2019 15:54

Endre IF tog tre viktiga poäng i första hemmamatchen för nygamla tränaren Tom Iversjö. Efter en intensiv och händelserik tredje period så skrevs slutresultatet till 6 – 5.

Efter 7.07 tog Endre ledningen. Rivjärnet Ellen Bäckstedt gjorde målet helt på egen hand. Karlstad kvitterade efter 15.33. Laget stod för matchens snyggaste anfall och rullade upp hemmaförsvaret helt, vilket lämnade Thea Ekholt utan chans. Kort därefter tog Karlstad ledningen på ett slumpskott, men Milla Nordlund kunde kvittera med drygt 30 sekunder kvar av perioden då hon höll sig framme på en retur. Perioden var ganska jämn. Endre började bäst, men Karlstad växte in i den och oavgjort i paus var rättvisande.

Den andra perioden bestod mer av kämpatakter än skönspel. Inget av lagen fick till några längre sekvenser av ordnat spel. Stephanie Boberg gjorde 3 - 3 på ett fint skott i början av perioden, men Karlstad kunde snabbt replikera, därefter var det, som sagt, mest ”riv- & slit”.

I den tredje perioden hände desto mera. Endre spelade på två femmor, vilket gav laget bättre bolltempo och då kom också flera mål. Efter knappt tre minuter fick Endre chansen att spela 5 mot 4. Då passade Stephanie Boberg på att göra sitt andra mål för dagen. Drygt en minut senare gjorde Sara Steen 5 – 4 på en målvaktsretur och sedan sköt Stina Ander 6 – 3. Karlstad tog timeout och lyfte upp spelet rejält. De reducerade på en kontring, men Endre hade ändå riktigt bra kontroll på matchen.

Karlstad fick dock en jättechans att få med sig ett resultat hem från Gotland då Stina Ander fick fem minuters utvisning för hårt spel med drygt fyra minuter kvar att spela. Sedan drabbades laget av ytterligare en utvisning och då passade Karlstad på att ta ut målvakten och spela 6 mot 3. Visserligen reducerade Karlstad med tio sekunder kvar att spela, men Endre vann den viktiga tekningen efteråt, vilket gjorde att ett furiöst kämpande hemmalag kunde hålla undan.

Det var riktigt bra tryck på de 646 i publiken i matchens slutskede och vi hoppas att alla (och gärna många fler) dyker på söndag den 20 januari klockan 13.00. Då kommer IBK Dalen till ICA Maxi Arena.

Ni bokar era biljetter här!

Målskyttar Endre:

Boberg 2, Ander, Bäckstedt, Nordlund, Steen