Elin Gabrielsson tillbaka från skada

20 november 2018 10:47

En ryggskada har hållit backen Elin Gabrielsson ur spel för Endre IF hela denna säsong. Nu är hon tillbaka i full träning och är aktuell för spel på söndag hemma mot IKSU. "Det känns grymt kul att vara tillbaka igen", säger hon själv om att spela innebandy igen.

Elin Gabrielsson värvades till Endre IF från FBC Uppsala (nu IK Sirius FBC) inför säsongen 2015/16 som en stor värvning efter att hon bland annat varit en viktig spelare i U19-landslaget. Där gjorde hon gjorde 20 landskamper, och än idag har ingen annan spelare gjort fler. Sedan dess har det även blivit 11 landskamper för A-landslaget. Hon gör nu sin fjärde säsong i Endre IF och har totalt spelat 92 matcher för klubben.

Sedan i somras har Gabrielsson ägnat sig åt att rehaba sin ryggskada. Tanken var att hon skulle vara redo för spel när säsongen startade i September, men det tog längre tid än så att komma tillbaka från skadan.

"Jag har aldrig varit borta så här länge på grund av en skada förut, det har varit en väldigt jobbig tid mentalt." säger hon själv om att vara borta.

Elin säger själv att hon tror att det går att bli starkare av att vara borta från innebandyn.

"Har verkligen fått en ännu större respekt för spelare som krigar på med med rehab och kommer tillbaka efter en lång tids frånvaro. Eftersom jag rehabat mycket och kämpat mentalt har jag förhoppningsvis blivit lite starkare både fysiskt och psykiskt, det tar jag med mig."

Hon säger också att hon har fått bra stöd av lagkamraterna, som hon har saknat:

"Det känns också roligt att vara tillbaka i träning med laget. Alla har verkligen stöttat mig under hela den här perioden vilket jag är väldigt tacksam över."

#89 var med i matchtruppen mot Jönköping i söndags och var ombytt, men det blev inga byten.

Nästa match är på söndag hemma mot IKSU, en riktigt tuff match, och då finns hon med i laget igen. Hur mycket hon spelar återstår att se: "Nu gäller det bara att hitta känslan i liret igen så hoppas jag att jag är tillbaka i fin form snart."