Endre IF debuterar i Juniorallsvenskan!

4 oktober 2017 08:00
JAS

Klockan 10.00 på söndag är det premiär för Endre i Juniorallsvenskan när Trosa Edanö IBK kommer till ICA Maxi Arena. Jag har tagit pulsen på Tobias Berggren som är en av ledarna i laget.

Berätta om laget och Juniorallsvenskan

• Det är en serie som är öppen för anmälan och Endre deltar för första gången. I vår trupp ingår 26 flickor som är födda 2000 och 2001. Vi möter lag från fastlandet. Det är mest lag från södra Stockholm i serien, men vi har två resor till Linköping och en till Nykvarn också. Det som är bra med att spela i Juniorallsvenskan är att vi får spela hemmamatcherna i Visby. Hade vi anmält laget till en Stockholmsserie så hade alla ”hemmamatcher” spelats på bortaplan.

Varför satsar ni på JAS?

• Det känns som ett naturligt steg att ta. För att utvecklas behöver vi möta lag i samma åldersgrupp. På Gotland finns ju inte särskilt många motståndare.

Har laget hållit ihop länge?

• Det är två lag som slagits ihop till ett inför den här säsongen. Visst har en del spelare och ledare kommit och gått, men väldigt många, däribland jag och flera andra ledare, har hängt med i nästan tio år och sett utvecklingen hos spelarna, vilket varit fantastiskt roligt.

Ni har förstärkt ledarstaben med två gamla storspelare

• Det är riktigt. Anna Jakobsson kom ifjol och Emma Ahlqvist inför den här säsongen. Det står för tränings- & matchupplägg. Det är fantastiskt att de vill vara med och bidra med den rutin och enorma kunskap som de ju har. De utbildar laget taktiskt och visar spelarna hur de ska träna för att nå långsiktigt goda resultat. Faktiskt känns det ”helt sjukt” att ha tillgång till dem, är ju ungefär som om Peter Forsberg skulle träna Visby/Romas J20-lag.

Både Anna och Emma hade ruskiga vinnarskallar som spelare, märks det när de är ledare också?

• Jo, visst är det så. Ett exempel på det är att spelarna inte får värma upp våra tre målvakter. Det gör ledarna. Spelarna ska inte skjuta ”snälla skott” på målvakterna, de ska alltid försöka göra mål. Överhuvudtaget är de oerhört goda förebilder för tjejerna i laget.

Publiken som dyker upp för att se den historiska premiären i ICA Maxi Arena på söndag, vad kan de förvänta sig att få se?

• Eftersom vi bara spelat cuper mot lag från fastlandet tidigare så vet vi inte hur bra motståndarna i serien är, men vi kommer att känna på motståndarna inledningsvis. Vi bygger laget bakifrån, så till att börja med vill vi sätta försvarsspelet. Det är något som Anna och Emma betonar vikten av.

Vad vill du säga till innebandypubliken på Gotland?

• Ta en heldag med Endre på söndag! Vi spelar 10.00 och har gratis entré, sedan har A-laget match mot Warberg klockan 13.00.

Tack så mycket och lycka till!

• Tack själv.