Endre IF stärker upp ledarstaben inför kommande säsong

5 juli 2018 17:30

Vid sidan om arbetet med spelartruppen kan Endre IF och Sportkommittén även meddela förlängningar och värvningar i ledarstaben inför säsongen 2018/2019. Joakim Sjöstrand fortsätter som assisterande tränare bredvid huvudtränare Alexander Brinkmann och även lagledare Linda Mattsson fortsätter över nästa säsong. Förutom dessa förlängningar kommer det in två nya ansikten i ledarstaben. Som materialansvarig tar Jesper Steen över stafettpinnen efter Felix Sundh och när det gäller fysträningen plockas hemvändaren Tobias Söderberg in. Nedan följer kommentarer från Sportkommittén och berörda roller.

Joakim Sjöstrand fortsätter som assisterande tränare och säger följande om beslutet att förlänga med Endre IF: "Jag ser fram emot ännu en säsong med klubben som jag tycker om, Endre IF. Jag ville förlänga ett år då jag har mycket kvar att lära mig och jag tror vi kan utveckla vårt spel som vi påbörjade för två år sedan. Med årets trupp och ledarstab har vi möjligheter att göra ännu bättre prestationer säsongen 2018/2019."

Sportkommitténs Jonas Åström är nöjd med att Sjöstrand blir kvar i ledarstaben: "Joakim har varit med många år nu och har en stor erfarenhet som är betydelsefull i en ganska ung ledarstab. Hans spetskompetens finns i det taktiska spelet och han har stor del i arbetet med att skapa den trygghet vi har i vårt försvarsspel idag. Med Joakim i ledarstaben har vi även en videoanalys i toppklass, vilket skapar förutsättningar för både individuell utveckling för spelare men också möjlighet till att scouta våra motståndare på ett genomarbetat sätt."

Ett nytt ansikte runt laget blir Jesper Steen, som blir ny materialansvarig efter Felix Sundh, som lämnar laget efter 2 säsonger i föreningen. "Endre har alltid funnits med sen uppväxten och mitt innebandyintresse har alltid varit stort. Jag tycker laget ser starkt ut på pappret, Nu gäller det bara att få pusselbitarna på plats så kan det räcka riktigt långt. Jag har fått ett jättebra välkomnande av spelare och ledare", säger Jesper om beslutet att bli materialansvarig.

"Som materialansvarig kommer han att ha en betydande roll för att skapa de bästa förutsättningarna under träning och matcher. Jesper är en kille med ordning och reda vilket krävs för att kunna axla rollen som materialansvarig. Vi hälsar Jesper varmt välkommen in i Endre IF.", säger Jonas Åström om Jesper Steen.

Linda Mattsson, som förra säsongen gjorde sitt första år som lagledare i laget, har förlängt kontraktet och finns även med nästa säsong.

"När jag fick förfrågan om att vara lagledare för ett innebandylag på elitnivå förra säsongen kände jag att det var en chans jag inte fick missa. Mina uppgifter är väldigt varierade, allt från att det är ordning i omklädningsrummet till att mat och resorna på bortamatcherna blir så bra som möjligt. Vi hade en tuff andra halva förra säsongen och jag tappade suget litegrand. Men det var fram tills jag åkte och såg SM finalen i Globen. När jag kom in och såg stämningen, så blev jag otroligt taggad att få hjälpa Endre att ta sig dit nästa säsong, glöden kom tillbaka. Kommande säsong känns sjukt spännande med nya spelare och hungriga ”gamla” spelare. Det finns en stark vilja och motivation på hög nivå från klubben, sportkommittén, ledare och spelare - en SM-final känns därför inte så långt bort.", säger hon om att vara kvar och resan mot ett SM-guld.

Rollen som lagledare är en viktig pusselbit, säger Jonas Åström: "Förra säsongen var Lindas första och hon hade en viktig roll som lagledare. Hon är en riktig glädjespridare som ser till att spelare och ledare har de bästa förutsättningarna kring träning och match. Vi är väldigt glada att Linda fortsätter även kommande säsong och hon kommer att vara en viktig pusselbit i en ledarstab med flera nya ansikten."

Ny fystränare blir Tobias Söderberg, en 27-årig gotlänning som de senaste 4 åren har studerat idrottsmedicin och fysiologi med inriktning på träning.

"Jag valde att hoppa på detta uppdrag i Endre IF då jag såg det som en inspirerande och utvecklande utmaning att på hemmaplan få arbeta med en elitklubb med höga ambitioner. Mina förväntningar är att få arbeta med en grupp spelare och ledare som alla drivs av att utvecklas och bli så bra som möjligt och mitt mål är att kunna bidra till detta i så stor utsträckning som möjligt. Min roll i laget innebär till största del att styra spelarnas fysiska träning inför och under säsongen för att vara maximalt förberedda att prestera samt undvika skador", säger Tobias om sin roll kommande säsong.

Förra säsongen hade laget ingen renonlad fystränare, och det var prio att få in en sådan till nästa säsong, menar Jonas Åström. "Det klaffade väldigt bra med att Tobias precis blev klar med sina studier i Umeå och var på väg att flytta hem till Gotland igen. En renodlad fystränare med rätt kompetens är svårt att hitta och vi är såklart väldigt nöjda med rekryteringen. Detta gör att vi kan utveckla vårt sätt att jobba med fysiken vilket kan vara avgörande under säsongen."