Information kring målvaktssituationen i Endre IF

26 januari 2018 15:30

En knäskada har satt Endres norska målvakt Thea Ekholt ur spel de senaste veckorna, där Blanka Linge från vårt juniorlag har funnits med på bänken bakom Sophia Lundmark. Här kommer ytterligare information kring Ekholts skada.

Det var tidigare i januari som Thea Ekholt råkade ut för en knäskada i samband med en träning, en skada som har hållt henne borta från spel i lagets senaste 4 matcher, och även lördagens bortamatch mot Warbergs IC. Ekholt fortsätter med rehab och behandlingar för att vara tillbaka i spel så fort det går, och just nu utvärderas hennes skada vecka till vecka, och ingen prognos för comeback är ännu satt.

Andremålvakt i dessa matcher har 16-åriga framtidsnamnet Blanka Linge från föreningens lag i juniorallsvenskan varit, men denna helg spelar hon istället med föreningens division 1-lag borta mot Strängnäs. I framtiden finns hon även fortsatt med som en del av målvaktsuppsättningen i A-laget.

Som en säkerhetsåtgärd på målvaktspositionen har nu klubben registrerat de före detta Endre IF-målvakterna Hanna Sihlman och Liisa Kokkonen för spel resten av denna säsong. Någon riktig "comeback" är inte tänkt för någon av dessa två, men Hanna Sihlman kommer att finnas med på bänken bakom Sophia Lundmark borta mot Warberg imorgon.

Liisa Kokkonen la hjälmen på hyllan efter förra säsongen och är registrerad som en nödlösning. Hon har flyttat hem till Finland, men kan alltså flygas in ifall det skulle bli målvaktskris i någon match framöver.

Så här säger huvudtränare Alexander Brinkmann:

"Hanna Sihlman har gjort det jättebra hos oss sen hon kom in och började träna med oss igen. Hon kommer att träna med oss, vid behov, tills vidare. Liisa Kokkonen handlar mer om en back-up ifall det skulle bli riktig kris. Att vi har kunnat säkerställa situationen med dessa åtgärder är ytterligare ett bevis på att vi har en väldigt stark sportkommitté"

Eva Didriksson, Sportkommittén:

"Det här handlar inte om en comeback utan en back-upplösning för truppen medans Thea i lugn och ro genomför sin rehabilitering. Vi har en spännande och viktigt avslutning kvar av grundserien där vi blickar uppåt och vill innan fönstret stänger vara säkra på att vi känner oss trygga på målvaktssidan. Med Blanka, Hanna och Liiisa har vi en riktigt bra backup bredvid Sophia Lundmark. Förhoppningsvis är Thea tillbaka enligt plan och detta blir en kortvarig lösning."

**Nästa hemmamatch är mot Karlstad IBF söndagen den 11:e Februari klockan 13:00.

Köp biljetter här